Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag22.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Sydsvenskan svensk mästare i profilering

Publicerad: 15 December 2010, 12:38

Ingen annan tidning utanför Stockholm har så många profilerade medarbetare som Sydsvenskan. Beror det på strategi eller slump?


Ämnen i artikeln:

Daniel SandströmSydsvenskan

Det hade väl varit flott om jag kunnat säga att det är en klockren strategi. Det är nog en kombination. Framför allt har vi många duktiga journalister som borde vara mer kända, och som kommer att bli det framöver, säger tidningens chefredaktör Daniel Sandström.

Sydsvenskan kan se tillbaka på en lång tradition av säkra stilister.

Den traditionen har jag velat hålla liv i och det var därför jag rekryterade Per Svensson.

Sedan har vi försökt odla folk och lyfta fram folk, och de har också lyft fram sig själva, många är duktiga på Twitter. Bra fotbollsklubbar letar medvetet efter folk som kan bli väldigt bra om 4- 5 år, Vi letar också talanger, folk som brinner för att berätta en historia. Det är något vi pratar om en hel del på ledningsnivå.

På Sydsvenskan finns många kreativa journalister med starka drivkrafter. När en gör något som blir uppmärksammat kan det inspirera andra. För ledningen handlar det om att uppmuntra initiativ och inte snåla med tjänstledighet om någon vill skriva en bok exempelvis.

Finns det någon baksida?

Ja, om det hade varit många som känt att det blir för starkt fokus på individerna, men jag tycker att vi har en bra blandning av individualitet och kollektivism på Sydsvenskan.

Jag tror till och med att många av individualisterna skulle lyfta fram hur viktiga kollegorna och arbetsmiljön är. Hade de suttit hemma hade de inte skrivit hälften så relevanta saker. Men det är kanske chefens förskönande bild.

Hur har du själv lyckats med profileringen tycker du?

Jag ska vara ett tydligt språkrör för Sydsvenskans publicistiska profil så jag försöker vara profilerad när det kommer till skarpt läge i utgivarfrågorna.

Några Sydsvenkansprofiler på Twitter:

Niklas Orrenius

Andreas Ekström
Heidi Avellan
Rakel Chukri
Kinga Sandén
Anja Gatu
Thomas Frostberg
Anna Hellsten
Kalle Kniivilä

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.