Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Sydsvenskan stänger dörren

Publicerad: 13 November 2007, 06:54

"När Skånska Dagbladet nu går sin egen väg i tryckerifrågan finns det väldigt små utsikter för samarbete mellan oss på andra områden." Det menar Sydsvenskans vd Johan Ståhl, som i praktiken gör tummen ner för ett fortsatt annonssamarbete med Skånskan och därmed den söndagstidning som Sydsvenskan producerar åt Skånska Dagbladet.


Detta kan i sin tur innebära att Skånska Dagbladet startar en egen söndagstidning – något man redan skissar på.

Tryckeriöverenskommelsen med danska Rotationen, som bygger ett nytt stortryckeri i Malmö 2009 för en kvarts miljard kronor, ger (enligt ett tioårskontrakt) Skånskan tillgång till en hypermodern tryckpress. Och enligt överenskommelsen har Skånskan option på att köpa hela anläggningen ”om något skulle gå snett”.

Kontraktet med Rotationen innebär också att SkD går in med ”vissa ekonomiska garantier”, en borgen helt enkelt.

Men 2009 löper också ett avtal med Sydsvenskan ut som i dag omfattar ett annonssamarbete på söndagar, där Skånskans läsare får Sydsvenskans annonsspäckade söndagstidning (med Skånska Dagbladets logga och ledarsida).

Avtalet är uppsagt. Diskussioner har förts om att trycka Skånska Dagbladet på Sydsvenskans tryckeri. Men när det kom propåer om ett ägande i SkD från Bonniersidan tog det tvärstopp.

– Jag kan bara konstatera att Skånskan går sin egen väg och tror att ensam är stark, vilket inte vi tror, säger Johan Ståhl. Vi ville och vill samarbete. Jag tror det är ett måste för alla tidningar i framtiden och då även i Skåne.

– Vi hade två förutsättningar för att fortsätta att diskutera ett samarbete med Skånska Dagbladet: ett visst ägande och att trycka tidningen. Ingen av dessa förutsättningar finns längre och då har jag mycket svårt att se någon fortsättning.

Skånska Dagbladets VD Richard Kling hävdar att han inte stängt några dörrar och att han gärna fortsätter diskutera samarbete.

– Men inte till priset av något ägande från Bonnier.

Positionera är m a o så låsta de kan vara.

Kling menar också att nuvarande söndagstidning inte ger några intäkter till hans tidning.

– Nej, vi tjänar ingenting på den och det är därför jag tycker att en egen söndagstidning kan bli en bättre affär. Vi kan göra den billigare än det pris vi betalar Sydsvenskan i dag.

Nuvarande avtal löper alltså ut 2009, men mycket talar för att det kan avslutas i förtid. När Skånska Dagbladet i så fall kan starta sin söndagstidning är lite oklart.

– Men vi har redan en beredskap för detta, säger Richard Kling.
Lars Ohlander

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.