Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Sydsvenskan lämnar skrapan och blir mer digital

Publicerad: 19 November 2013, 07:02

Vid lucia ska hela Sydsvenskan finnas i de nya lokalerna i centrala Malmö. Flytten innebär också ett steg till en mer digital tillvaro. UPPDATERAD


Ämnen i artikeln:

Lars DahménSydsvenskan

Efter närmare 50 år på Segevång håller Sydsvenskan nu för fullt på med att flytta in till Triangeln i centrala Malmö. De första flyttlassen har redan gått. Vid lucia ska allt vara klart.

Var tid har sina förutsättningar. Nu är det inte optimalt för vår verksamhet längre, säger Sydsvenskans publisher Lars Dahmén.

Så även om det finns många stolta minnen och historia i höghuset på Krusegatan är det dags att byta lokaler.

Vi flyttar in till läsarna. Och de nya lokalerna är mer anpassade för det som är viktigast för oss just nu, jobbet med våra olika digitala kanaler.

I nästa vecka kommer en ny version av Sydsvenskan.se som under skalet är helt ny men där användaren kommer att känna igen det mesta. Den stora förändringen är att den ska ge en optimal upplevelse för alla enheter, oavsett om det är dator, mobil eller surfplatta.

Men Lars Dahmén vill inte kalla den nya sajten för responsiv.

Inte fullt ut i alla fall.

I samband med att den blir publik kommer Sydsvenskans mobilsajt att skrotas.

För någon vecka sedan introducerades också den nya trafikappen som ska hålla alla pendlare uppdaterade med den senaste informationen om vägarbeten, olyckor och annat som kan förlänga restiden.

Den bygger mycket på interaktivitet också, att användarna rapporterar in hinder som de ser.

Lars Dahmén är också nöjd med två andra digitala framgångar:

39 000 laddade ner Sydsvenskans e-tidning under allhelgonahelgen (läs mer här)

1,3 miljoner sidvisningar på en dag (se kommentarer) vilket är en ny rekordnotering.

Mycket på grund av stormen som slog till då.

Samtidigt med det digitala arbetet pågår också en översyn av papperstidningen. Men inte heller där kommer det att bli några dramatiska förändringar enligt Lars Dahmén. Satsningen på interaktivitet på sajten med bland annat ett antal lokala chattar kommer dock att synas i papperstidningen.

Sedan kommer det att bli återkommande artiklar om bland annat hälsa och träning.

Det har vi inte haft tidigare.

I januari ska arbetet vara klart.

Hur går upplageutvecklingen?

Precis som många andra tappar vi en hel del. Men vi har ett bra helgerbjudande som kompenserar till viss del i alla fall.

Men det är ingen kris för vår journalistik, vi får bra gehör för vårt arbete. Och vi har aldrig haft så många läsare totalt som vi har nu.

Sydsvenskan långt ifrån vinstmålet

Ämnen i artikeln:

Lars DahménSydsvenskan

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.