Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Sydsvenskan bygger mjuk betalvägg

Publicerad: 3 Oktober 2012, 07:33

Sydsvenskan når sannolikt inte sitt vinstmål i år. Vid årsskiftet inför tidningen en betalmodell för sin nättidning.


Ämnen i artikeln:

betalväggSydsvenskan

Samtidigt står det klart att Sydsvenskan sannolikt inte når sitt vinstmål på 30 miljoner kronor i år.

Nej, vi ligger inte i linje med plan, säger vd Lars Dahmén. Vi har dock kunnat kompensera en del genom att hålla i kostnaderna.

Sydsvenskan gjorde 2011 en förlust på 75 miljoner kronor, varav närmare 70 miljoner var strukturkostnader för det sparpaket som sjösattes i slutet av året. Bland annat skars personalstyrkan ned med 80 tjänster (av 370).

I budgeten för 2012 sattes vinstmålet till 30 miljoner kronor för att 2013 nå den vinstnivå ägarna kräver 80 miljoner kronor.

Det har varit fortsatt kärvt på annonssidan, mest på platsannonseringen säger Dahmén. Mycket beror nu på hur resten av årets tre månader utvecklar sig. Går det bra ska vi i alla fall kunna vinst, men om det blir de 30 miljoner vi siktat på är  högst osäkert.

Dahmén räknar dock med att 2013 i alla händelser blir bättre än innevarande år. Några mer riktade sparåtgärder är inte aktuella. Det är allmän sparsamhet med kostnaderna som gäller.

Samtidigt arbetas det för fullt i tidningshuset med att ta fram en betalmodell för webben.

Vårt mål är att detta ska vara klart till årsskiftet, säger Dahmén.

När det gäller den underliggande tekniken har Sydsvenskan ett samarbete med Dagens Nyheter men inte för själva modellen.

Inom koncernen måste vi samarbeta med den dyra och jobbiga utvecklingen av system. Däremot har valt ett sätt att ta betalt på nätet som ser lite annorlunda ut än DN. Vi ska införa en betalvägg som är så smart och mjuk att vi inte tappar trafik.

Lars Ohlander

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

betalväggSydsvenskan

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.