Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag09.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

SVT: Vidareförsäljningen av hockey-VM ingen förlustaffär

Publicerad: 31 Maj 2017, 10:01

Jan Helin, Programdirektör SVT. Foto- Janne Danielsson/SVT

Försäljningen av halva sändningsrättigheterna till MTG kostar inte SVT några 100 miljoner kronor. Det menar Jan Helin som kallar nyhetsrapporteringen kring avtalets pris för undermålig och tendentiös.


Ämnen i artikeln:

SVTJan HelinMTGExpressen

2015 köpte SVT sändningsrätten till de sex nästkommande världsmästerskapen i ishockey. I förra veckan stod det dock klart att den rättigheten kommer att delas med MTG.

Varken SVT eller MTG har kommenterat affärsuppgörelsens prislapp. Men i dag skriver flera tidningar, däribland Expressen, att avtalet mellan mediebolagen skulle ha kostat licensbetalarna 100 miljoner kronor. Enligt SportExpressen, som har varit i kontakt med ”flera branschkällor med insyn i affären”, innebär vidareförsäljningen till MTG en mångmiljonförlust för SVT.

Men uppgifterna beskrivs som felaktiga av SVT:s programdirektör Jan Helin. Och alla påståenden om att SVT skulle ha gjort en förlustaffär tillbakavisas:

”2015 köpte SVT rättigheten till hockey-VM 2018-2023. Redan då fanns avsikten att dela rättigheten med en annan aktör genom en försäljning. Det är internationellt såväl som i Sverige en normal hantering av sporträttigheter av hockey-VM:s kaliber. Självklart lämnar vi inte ut detaljer om affärsuppgörelser. Men mot bakgrund av den undermåliga och tendentiösa journalistiken kring detta vill jag bidra med grundfakta: SVT har inte gjort någon förlust i och med affären. Vi är mycket glada över partnerskapet med MTG. Vi är kort sagt två nöjda parter här”, säger programdirektör Jan Helin i ett pressmeddelande.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

SVTJan HelinMTGExpressen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.