Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

SVT: Vi är inga bovar i det svenska medielandskapet!

Företrädare för lokalpressen riktar sin energi åt fel håll när de lägger så mycket kraft på hotet från public service, skriver Robert Olsson, Programdirektör Nyheter & Samhälle på SVT i ett svar till Daniel Nordström.

Publicerad: 20 April 2015, 11:09

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

SVTPublic service

Daniel Nordström är provocerad av hur vi på Sveriges Television hanterar vårt uppdrag. Det framgår med all tydlighet i hans helgkrönika  men också i podden GullbergNordström där Daniel Nordström upprepar just ordet provocerad i samtalet med Gefle Dagblads chefredaktör Anna Gullberg.

Det är tråkigt att Daniel Nordström känner så inför vårt sätt att agera inom de ramar som styr vår verksamhet. I regelverket slås bland annat fast att vi ska utveckla vår verksamhet på internet, att vi särskilt ska utveckla vår kulturbevakning (inklusive populärkulturen), särskilt utveckla verksamheten riktad mot ungdomar och att vi ska sträva efter en bredare spegling av Sverige. För att nämna något av allt det som vi är ålagda att göra men som också har bärighet på Daniel Nordströms argumentering.

Arbetarbladets chefredaktör använder flera exempel för att uttrycka sin kritik mot vad vi sysslar med.  Det mest centrala i hans kritik, och som omfattar helheten, är följande: exakt vad ingår i SVT:s uppdrag och hur slår SVT:s nya satsningar mot kommersiella medier som nu förändrar sina organisationer för att finna nya affärsmodeller?

Det första ledet i frågan finns det väldokumenterade svar på. Att läsa vårt sändningstillstånd och radio- och tv-lagen är en bra början. Önskar Daniel Nordström och andra att fördjupa sig i detta ämne finns det rikligt med utredningstexter och propositions-dito att hämta hem från www.riksdagen.se. Sveriges Television och public service har utretts och diskuterats fortlöpande i all tid, och inte minst under de senaste dryga tio åren.

Vi obstruerar inte utan håller oss till de spelregler som i demokratisk ordning har beslutats. Vi utvärderas dessutom varje år av Myndigheten för radio- och tv och prövas mot de regler som omgärdar vår verksamhet.

Det andra ledet i frågan är jag naturligtvis inte rätt person att svara på. Men det är klart att jag som alla medieintresserade personer ser att den gamla beprövade affärsmodellen för tidningshusen är satt under hård press. Nu var det ett tag sedan, men de fyra tidningar jag arbetat på lever idag under helt andra förutsättningar jämfört med när jag var verksam där.

Jag ser dock inte att det är public service som bidragit till att denna affärsmodell inte längre kan finansiera journalistiken på samma sätt som tidigare. Jag ser heller inte att det är någon skillnad på tidningarnas ekonomiska situation i länder med svaga public service bolag jämfört med länder som de nordiska där public service står starkt. Vi är inga bovar i det svenska medielandskapet!

Jag har sedan augusti förra året med viss regelbundenhet följt Arbetarbladet, och detta utan att jag har någon som helst geografisk koppling till tidningens spridningsområde. Jag har återkommande använt Arbetarbladet och ytterligare en tidning som exempel på god lokal nyhetsjournalistik och en aktiv opinionsjournalistik. Min uppfattning är att Daniel Nordström och andra företrädare för lokalpressen riktar sin energi åt fel håll när de lägger så mycket kraft på hotet från public service – det är inte vi i Sveriges Television som hotar lokalpressens journalistiska uppdrag.

Dags att granska sig själv, SVT
Robert Olsson, programdirektör Nyheter & Samhälle, SVT

Axel Andén

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

SVTPublic service

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.