Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

”SVT urholkar lokalmediernas affärsmodell”

Publicerad: 22 december 2017, 12:31

Anders Ingvarsson, chefredaktör och ansvarig utgivare för Mittmedias Hälsingetitlar, Gefle Dagblad och Bandypuls.se.

Anders Ingvarsson, chefredaktör för Mittmedias Hälsingetitlar, är starkt kritisk till att SVT tar plusinnehåll och ger bort gratis utan att tillföra tv-material. SVT medger att man har brustit i sina rutiner, men håller fast vid att text är en del av SVT:s nyhetsberättande.


Ämnen i artikeln:

Mittmedia

I går publicerade SVT Gävleborg en rewrite på en plusnyhet från helahalsingland.se. Den inlåsta nyheten handlade om att Snapchat har ett geofilter där boende i Edsbyn kallas för ”inavlade Sverigedemokrater”.

Efter att artikeln publicerats ringde telefonen på helahälsingland.se:s redaktion. Det var SVT som undrade om de kunde få låna den bild som helahalsingland.se använt till sin artikel.

– Jag lät hälsa att de inte fick ta bilden utan kunde filma vår sajt i så fall. Då svarade de att de inte skulle göra tv på nyheten utan enbart text och bild, berättar Anders Ingvarsson, chefredaktör över Mittmedias titlar i Hälsingland.

Den artikel som SVT sedan publicerade var lång och lades ut gratis på SVT.se – utan tillhörande tv-inslag. Beteendet upprör Anders Ingvarsson:

– Det är upprörande att SVT använder sina licensmiljarder till att urholka lokaltidningarnas möjlighet att finansiera journalistiken, säger han och fortsätter:

– Jag har haft synpunkter på hur SVT jobbar många gånger förut. Det här är inte det enda exemplet på när det går illa till, men detta var verkligen öppet mål. Varför använder de inte sina resurser på att göra tv i stället? Det är där problemet ligger.

Sett till sin storlek är inte SVT någon konkurrent till Mittmedias Hälsingetitlar, säger Anders Ingvarsson, men det här agerandet riskerar att göra företaget till en konkurrent.

– SVT har bara ett par journalister i Hälsingland medan vi har omkring 60. Men jobbar de på det här sättet gör de sig till en farlig konkurrent.

– En rimlig fråga att ställa sig är hur den journalistiska bevakningen av Hälsingland kommer att se ut den dagen SVT har konkurrerat ut oss.

Michael Kucera är nyhetschef online på SVT Nyheter. Han säger till Medievärlden att SVT brustit i sina rutiner i det här fallet.

– Vi har en policy som säger att vi ska vara extremt kortfattade när vi gör den här typen av rewrites. Det ska – på sin höjd – handla om några meningar. Som den här artikeln såg ut i sin ursprungsform var den för lång. Där har vi brustit.

När de uppmärksammades på det kortades texten. Michael Kucera tycker att det var ett tillräckligt agerande.

– Ja, det tycker jag att det var. Däremot var det fel att artikeln var så lång från början.

SVT:s divisionschef Anne Lagercrantz, håller med om att det blev fel.

– Vi har tagit fram skarpa riktlinjer för hur vi ska förhålla oss till andras material, men de har vi i det här fallet tyvärr inte följt.

Samtidigt konstaterar hon att text är ett viktigt redskap för SVT.

– Vi vill bli allra bäst på video. Där lägger vi vår utvecklingskraft. Men vi ser också att text är en viktig del av vårt nyhetsberättande, vi har bland annat en lång tradition av text-tv. Så för oss är det inte antingen eller.

Hon håller inte med Anders Ingvarsson om att SVT urholkar lokaltidningarnas möjlighet att finansiera journalistiken.

– Jag är helt övertygad om att både lokalmedier och public service behövs. Forskningen visar att vi stärker varandra. Tar man del av public service är man också mer benägen att ta del av lokalmedier och tvärtom.

Efter incidenten har hon tagit initiativ till ett möte med Anders Ingvarsson.

– Dels är jag nyfiken på honom som publicist, dels vill jag förstås gärna höra hans synpunkter på public service.

Här utvecklar Anne Lagercrantz hur SVT Nyheter ser på sitt uppdrag online.

Och här ger TU:s vd Jeanette Gustafsdotter sin syn på saken.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Mittmedia

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.