Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag24.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

SVT testar nya grepp på tidningssajter

Publicerad: 10 Januari 2011, 12:57

SVT har sänt regionala nyheter på ÖP:s och LT:s sajter sedan i maj. Från början var det tänkt att projektet skulle utvärderas i november. Men nu står det klart att man väntar med utvärderingen till i mars.


Ämnen i artikeln:

SVT

Skälen till att SVT och Mktmedia vill vänta med utvärderingen är två. För det första vill man fortsätta studera tittarutvecklingen, som hittills varit försiktigt positiv. För det andra vill man arbeta mer med att koppla enskilda SVT-inslag till de relevanta artiklarna på både Östersunds-Postens och Länstidningens sajter.

Hittills har vi bara haft SVT:s inslag i en box på ettan. Vi vill skruva lite mer på paketeringen, vi tror att tittningen blir mer aktiv när inslagen kopplas ihop mer direkt med artiklarna, förklarar Elin Olofsson, projektledare på Mktmedia.

Varken Mktmedia eller SVT har några direkta tittarsiffror när det gäller det senaste halvårets projekt. Båda säger att SVT:s inslag utgör en så liten del av både ÖP:s och LT:s innehåll att det är svårt att mäta. Det har också fått till följd att tidningarnas satsningar på rörligt material inte påverkats.

Vi kan konstatera att de regionala SVT-inslagen inte ger någon särskilt stor trafikökning. Det är en litet men ändå konkret lyft för sajterna som ger en känsla av kvalitet, säger SVT:s strategichef Jimmy Ahlstrand.

Men vem tjänar på det här om nu tittningen är generellt sett ganska liten?

Tittarna, skulle jag säga.

Vad händer om utvärderingen blir positiv, får fler tidningar chansen då?

Ja, det är ju tanken och i första hand lokaltidningar. De som är intresserade och lever upp till kriterierna får höra av sig.

SVT-samarbetet hindrar inte ÖP från att satsa på rörligt

Öppen för fler samarbeten

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

SVT

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.