Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

SVT-spelare på alla Mktmedias sajter i år

Publicerad: 19 Maj 2010, 10:49

Blir Mktmedia-ledningen nöjd med SVT-försöket på Östersundstidningarna kan det gå fort för de övriga i sfären. Före årsskiftet bör de i så fall ha spelare på sina sajter tror vd Bosse Svensson. Och andra mediehus följer nyfiket vad som händer i Jämtland.


De lokala publicisterna ska vara nöjda, känna att spelaren tillför både mångfald och mervärde. Och tekniken ska givetvis fungera.

Det är två av kriterierna för att Mktmedia ska gå vidare med SVT-samarbetet.

   Några trafikmål har vi inte satt upp ännu, säger Bosse Svensson.

Att det kan slå undan benen för mediehusens egna satsningar på rörligt tror han inte på.

   All erfarenhet talar för att ju mer rörligt det finns, desto mer tittar man på rörligt.

Kan det här betyda att de sajter som idag inte har rörligt lutar sig helt på SVT och aldrig kommer igång med egna inslag?

   Den frågan är för tidigt väckt, säger Bosse Svensson.

Samtidigt tror han att de första som känner sig mogna att ta steget blir de största av de 32 mediehus som ingår i Mktmedia.

   Där man redan i dag har egen produktion av rörligt material.

   För det är en inte helt enkel teknologi som man måste kunna hantera.

I november ska försöket utvärderas. Sedan kan det gå fort. Är alla parter nöjda kan spelarna vara igång på 2 3 veckor på de sajter som vill vara med.

Även utanför Mktmediasfären finns ett intresse för vad som sker i Östersund. En av de som kan tänka sig ett samarbete med SVT på lokal nivå är Peter Franke, chefredaktör på Värmlands Folkblad.

I dagsläget har man inte mycket rörligt på vf.se.

Ibland köper vi in något, när det är hockeyslutspel till exempel.

Men en viktig aspekt är att det måste vara tydlig att det är två olika redaktioner framhåller han.

På den stora konkurrenten, Nya Wermlands-Tidningen kan man också eventuellt tänka sig att visa lokalt SVT-material på sajten.

   Jag utesluter inget, säger chefredaktör Staffan Ander.

I dag har man ett antal egna rörliga inslag på sajten.

Men vi kan bli bättre.

I morgon, torsdag, ska man ha ett ledningsmöte på NWT.

   Där kommer den frågan att finnas på agendan.

Lennart Håkansson, publisher på Dala Demokraten ser också det här som en möjlighet att få mer rörligt material på sin sajt. Alla möjligheter till samarbeten är intressanta menar han.

   Och på mitt tidigare jobb (som chefredaktör på NSD) hade jag långt gångna planer på ett samarbete med TV4 så jag har inget mot tv.

Men många medieföretag har egna planer på ordentliga satsningar när det gäller rörligt. En av dessa är Västerbottens-Kuriren.

   För oss är det här en icke-fråga. Vi tror på vad vi själva gör, säger Ingvar Näslund, tf chefredaktör.

   Och Västerbottens-nytt vill vi gärna ha kvar som konkurrenter.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.