Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

SVT släpper verktyg i källkritik

Publicerad: 28 Augusti 2018, 10:45

Med hjälp av Facebook-kartan kan man se vilka ämnen som engagerar mest och vilka länkar på det temat som är mest klickade.

Genom det nya verktyget "Facebook-kartan" hoppas SVT bidra till att öka mediekonsumenters kritiska tänkande. UPPDATERAD


Ämnen i artikeln:

SVT

I dag används Facebook, enligt företagets egna siffror, av över 6 miljoner svenskar månatligen. Och sociala medier-jätten blir allt viktigare när det kommer till hur människor konsumerar nyheter, visar bland annat siffror från Nordicoms mediebarometer 2017. I undersökningen uppgav 27 procent att de tar del av nyheter via den sociala medie-jätten. Året innan låg den siffran på 22 procent. I ungdomsgruppen 15 till 24 är siffran så hög som 42 procent. Det gör Facebook till den största enskilda nyhetskällan i gruppen.

Men hur mycket vet användarna om de sidor och grupper som delar och sprider artiklar i Facebooks nyhetsflöde? Den frågan ställer sig SVT, som nu har skapat en Facebook-karta. Syftet är att användarna ska få reda på mer om sitt flöde, få hjälp att handla källkritiskt samt navigera i vad SVT beskriver som ”ett osorterat informationslandskap på sociala medier”.

– I många flöden blandas olika informationstyper; allt från familjebilder till propaganda till reklam. Ibland är det lätt att se vad som är vad, ibland är det mindre lätt. Facebook-kartan ändrar inte på det men kan bidra med mer kunskap kring avsändarna och det större sammanhanget, säger redaktören Malin Dahlberg.

Med hjälp av verktyget, som uppdateras dagligen, kan användaren identifiera vilka valfrågor som engagerar mest på Facebook just nu, vilka grupper och sidor som är aktiva i diskussionen och vad som delas där. På så sätt hoppas SVT bidra med en större transparens till hur opinionsbildning på sociala medier förs under valrörelsen, enligt Malin Dahlberg.

Från en sida/grupp på Facebook-kartan kan användaren också gå vidare till liknande grupper. Genom kartan vill SVT också bidra till att öka mediekonsumenters kritiska tänkande samt göra filterbubblorna mer synliga.

Ser ni någon risk med att det här verktyget gör det ännu lättare att bara vandra runt bland likande grupper?

– Visst kan den användas på det sättet! Det är inte vår sak att bestämma hur man använder sig av informationen.

Vilka vill ni nå med Facebook-kartan?

– En intresserad allmänhet som vill fördjupa sig i hur debatten drivs på Facebook. Men kartan är även ett researchredskap för oss när vi bevakar debatten och valrörelsen.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

SVT

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.