Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

SVT ska diskutera nyheter med publiken över en fika

Publicerad: 2 December 2016, 13:05

Christina Johannesson, projektledare för Framtidens kompetenser på SVT och ansvarig för projektet ”Fika med SVT”.

Under våren ska SVT:s medarbetare ta med sig kaffe och bullar till möten med publiken för att diskutera nyhetsförmedling och nyhetskonsumtion.


Med start vecka 3 och i sex veckor framåt ska medarbetare från de lokala redaktionerna, minoritetsspråken och riksnyheterna i Stockholm och på sporten ge sig ut med fikakorgar. Förhoppningen är att de ska få svar på frågor som ”Vad är en nyhet?”, ”Hur tar folk till sig nyheter i dag?” och ”Hur kan SVT Nyheter och Sport bli bättre och mer relevant?”.

– Vi behöver åka ut, ställa ett antal frågor och lyssna. Publiken har inte samma vanor i dag som de hade för några år sedan. Vi har ett stort uppdrag och ska vara hela Sveriges public service-bolag och då måste vi lyssna på vår publik, säger Christina Johannesson som är drivande och ansvarig för projektet ”Fika med SVT”.

Hon berättar vidare om bakgrunden till initiativet:

– Tanken föddes under våren. Det var flera som hade tänkt i de här banorna och menade att det finns all anledning för oss att lära känna vår publik bättre, säger Christina Johannesson samtidigt som hon understryker att det inte är någon marknadsföringskampanj utan en kompetenssatsning.

Och inbjudningarna har redan börjat strömma in. Men även om intresset är stort så räknar SVT med att de kommer att behöva söka upp vissa grupper som det är angeläget att nå:

– Det kan vara unga vuxna, grupper som tar till sig nyheter genom andra internationella nyhetskällor eller grupper som inte litar på oss är därför inte bjuder in oss i första hand. Där tror jag att vi behöver göra ett fotarbete; bygga relationer och lyssna. I synnerhet på de grupper som inte har en stark relation till oss i dag.

Målet är att göra minst 100 besök. Därefter börjar arbetet med att samla in, dokumentera och analysera vad som sagts. Och leta efter mönster.

Vad hoppas ni få ut av det här arbetet?

– Vi hoppas och tror att detta kommer att leda till många olika samtal med mycket spännande input som ska ge oss nya och djupare insikter av publiken.

SVT:s Anne Lagercrantz, chef för nyhetsdivisionen, skriver om projektet här.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.