Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

SVT sätter press på den kommersiella tv-marknaden

Publicerad: 3 Januari 2011, 12:27

SVT1 ökar sina andelar enligt preliminära MMS-siffror och kanalens ändrade inriktning har satt stor press på de kommersiella tv-kanalerna, enligt TV4.


Ämnen i artikeln:

SVTTV4

SVT1 är Sveriges största kanal med en tittartidsandel på 23,2 procent, följd av TV4 med 19,2 procent. Sedan kommer TV3 (8,1 procent), SVT2 (6,9 procent) och Kanal 5 (6,8). Det visar preliminära siffror från MMS.

Helåret 2010 ökade SVT1 sin tittartidsandel med 2 procentenheter i de flesta målgrupperna medan TV4 tappade 0,7 procentenheter i sin huvudmålgrupp 12 – 59 år.

”SVT1:s ändrade inriktning mot alltmer underhållning, samt deras ökade resurser, har gjort dem mycket framgångsrika under året och satt en stor press på hela den kommersiella tv-marknaden, vilket medfört att även de mindre kanalernas ökningstakt har avstannat. Konkurrensen från SVT1 är en tuff och spännande utmaning för hela den kommersiella tv-marknaden”, säger TV4-Gruppens kanaldirektör Peter Lindström i ett pressmeddelande.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

SVTTV4

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.