Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag12.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

SVT:s krav sänd Godheten bakom betalmodell

Publicerad: 5 Maj 2014, 09:27

Aftonbladets kulturchef Åsa Linderborg är mycket nöjd med resultatet av visningen av Stefan Jarls Godheten. Trots att den bara visades för plus-kunder, vilket var ett av SVT:s krav.


Ämnen i artikeln:

Åsa Linderborg

5 000 såg Stefan Jarls Godheten när Aftonbladet visade filmen under 1 maj. Och över 80 000 läste den text där filmaren undrar varför tv-publiken inte får se den film som SVT köpt visningsrätten till.

Vi är mycket nöjda med resultatet. Det blev väldigt lyckat, säger Åsa Linderborg.

Att Aftonbladet kunde visa filmen berodde på att SVT inte hade köpt VOD-rättigheterna (video-on-demand). SVT har rätten till broadcast-sändningarna. Men hade enligt Åsa Linderborg ändå distinkta krav på hur sändning skulle ske. Och som Aftonbladet valde att följa. Hon hade gärna visat filmen en hel vecka för alla besökare på sajten. Men nu blev det bara under 24 timmar och för dem som var plus-kunder.

Fast nu fick vi massor som tecknade sig för vår plus-tjänster i stället.

Tanken var från början att även ha en debatt med inbjudna personer i samband med visningen för att bena ut om den är så systemkritisk som SVT vill göra gällande. Men det gick inte public service-bolaget med på.

Varför?

Vi har bara fått veta att det inte skulle få vara likt vanlig tv.

SVT:s agerande när det gäller Godheten är fegt anser Åsa Linderborg.

Men det är inte sista gången som Aftonbladet kommer att visa film på sajten. Inte om Åsa Linderborg får bestämma. Det finns flera relativt okända filmare som Aftonbladet kan hjälpa att nå en större publik, menar hon.

Ämnen i artikeln:

Åsa Linderborg

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.