Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

SVT lanserar ny förstasida

Publicerad: 25 November 2015, 10:27

Förändringar både vad gäller utseende och innehåll. Skillnaden mellan det redaktionella materialet och programnyheterna ska bli tydligare.


Ämnen i artikeln:

SVT

Under tisdagen lanserade SVT sin nya förstasida. Mats Liljengren är utvecklingsansvarig på SVTi. Han berättar att användartester har visat att läsarna haft svårt att skilja på vad som är nyhetsinnehåll och vad som är nyheter om SVT:s program. Man har därför framför allt arbetat med att särskilja de delarna rent visuellt under utvecklingen av den nya sidan, samt försökt att flytta fokus till SVT:s huvudtjänster.

Det viktigaste nu är att besökarna ska hittar rätt bland programmen och nyheterna. Tidigare var SVT.se till stora delar en redaktionell produkt som byggde mycket på enskilda redaktioners arbete, säger Mats Liljengren och fortsätter:

Men publiken vill i första hand titta på programmen och inte fördjupa sig i det redaktionella innehållet. Utifrån den insikten har vi arbetat under utvecklingsarbetet.

Det är tre år sedan förstasidan förändrades sist. Sedan dess har SVT:s onlinevärld och onlinerbjudande förändrats en hel del, säger Mats Liljengren. Det i kombination med att det fanns en konkret problematik kring skillnaden mellan nyheter och program gör att en ny första sida var nödvändig. Utvecklingsarbetet har pågått i ett år och parallellt har man också gjort om programsidorna.

Men en stor del av arbetet syns inte utan gäller den tekniska infrastrukturen. Den delen har egentligen varit det största jobbet.

Reaktionerna på lanseringen har varit blygsamma, något Mats Liljengren ser som ett positivt tecken:

Vi har fått få reaktioner vilket i de flesta fall är ett bra tecken när man byter startsida. Folk är vana att använda en sida och förändrar man den blir folk ofta störda av det.

Ämnen i artikeln:

SVT

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.