Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

SVT ger inga svar

Det är mycket bra att Robert Olsson bemöter mitt inlägg om public services roll. Det är mindre bra att han inte besvarar frågeställningarna, utan bara upprepar det företrädare för public service brukar säga, skriver Daniel Nordström i ett svar.

Publicerad: 21 April 2015, 05:06

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

SVTPublic service

För en tid sedan möttes Robert Olsson och Mittmedias redaktionella chef AnnaKarin Lith i SVT:s Gomorron. I den diskussionen sade Olsson att det inte är public service som tidningsföretagen bör slåss mot.

Nu har han reagerat på den artikel jag nyligen skrev efter Uppdrag Gransknings inslag om tidningskoncernen Stampen. Robert Olsson för i diskussionen med AnnaKarin Lith fram den samhälleliga nytta public service har. I svaret till mig skriver han också:

Jag ser dock inte att det är public service som bidragit till att denna affärsmodell inte längre kan finansiera journalistiken på samma sätt som tidigare. Jag ser heller inte att det är någon skillnad på tidningarnas ekonomiska situation i länder med svaga public service bolag jämfört med länder som de nordiska där public service står starkt. Vi är inga bovar i det svenska medielandskapet!

Jag har aldrig påstått att SVT och public service är bovar. Det tycker jag definitivt inte att public service är. Däremot efterlyser jag rättvisa villkor på mediemarknaden och ställer frågor kring vilket uppdrag public service bör ha år 2015 och hur de sju miljarder kronor som går dit via licenspengar bör användas.

Public service får årligen drygt sju miljarder i licenspengar. Över fyra av dessa miljarder tillfaller SVT. Precis som alla andra medieföretag måste SVT förändras, men hur används licenspengarna, exakt vad ingår i SVT:s uppdrag och hur slår SVT:s nya satsningar mot kommersiella medier som nu förändrar sina organisationer för att finna nya affärsmodeller? Den viktigaste frågan är varför SVT ignorerar att regeringen redan 2010 beslutade att införa en så kallad förhandsprövning av nya tjänster från public service-företagen. Sedan dess har till exempel debattsajten SVT Opinion, som inte är kopplat till något tv-program, startats liksom SVT Flow som nyligen lades ner och nu dessutom edit.se som genom sin utformning slår hårt mot de kommersiella medierna. Ingen av dessa nya satsningar har förhandsprövats.

Här finns många frågor att granska för Uppdrag Granskning. Jag vill ha ett fortsatt starkt public service, men jag vill också se rättvisa villkor på mediemarknaden, skriver jag i mitt inlägg. Jag diskuterar också denna fråga i det senaste avsnittet, avsnitt 20, av podcasten #GullbergNordström, som jag har tillsammans med Gefle Dagblads chefredaktör Anna Gullberg.

Det svar Robert Olsson ger är: Det första ledet i frågan finns det väldokumenterade svar på. Att läsa vårt sändningstillstånd och radio- och tv-lagen är en bra början. Önskar Daniel Nordström och andra att fördjupa sig i detta ämne finns det rikligt med utredningstexter och propositions-dito att hämta hem från www.riksdagen.se.

Tyvärr ger det inte svar på frågan om varför SVT till exempel ignorerar att regeringen infört förhandsprövning av nya tjänster från public service-företagen. Robert Olsson upprepar också det många företrädare för public service brukar säga när de får kritik från kommersiella medier:

Min uppfattning är att Daniel Nordström och andra företrädare för lokalpressen riktar sin energi åt fel håll när de lägger så mycket kraft på hotet från public service det är inte vi i Sveriges Television som hotar lokalpressens journalistiska uppdrag.

Det kan Robert Olsson tycka, men det säger ingenting om frågan kring vilken roll public service bör ha i det nya mediesamhället. Man kan tycka att vi som representerar de kommersiella medierna lägger onödigt stor kraft på public service, när mediernas gemensamma hotbilder främst kommer från ett förändrat mediebeteende hos våra konsumenter och globala jättar som Facebook och Google. Det har Sveriges Radios vd Cilla Benkö sagt i ett par debatter och Sveriges Televisions nya vd Hanna Stjärne poängterar också i en artikel i Helsingborgs Dagblad att public service inte är ett hot mot kommersiella medier.

Svaret på den omställning som den svenska mediemarknaden genomgår kan inte vara att begränsa SVT:s möjligheter att fortsatt leva upp till vårt uppdrag att vara relevanta för alla människor i Sverige. Vi måste kunna erbjuda kvalificerad journalistik i den miljö där människor befinner sig, skriver Stjärne i Helsingborgs Dagblad.

Inte heller det är ett svar på frågan.

Public service har en enormt viktig roll i den svenska demokratin. Naturligtvis måste också public service förnyas för att nå ut till sin publik. Naturligtvis måste därför public service göra digitala satsningar. Allt annat skulle vara tjänstefel. Frågan som jag vill ska diskuteras är hur dessa satsningar ska se ut. Ska SVT satsa på en sajt som till exempel SVT Opinion, som inte har ett smack med tv att göra?

Förhållandet mellan public service och de kommersiella medierna var inget större problem och inte heller någon diskussion för ett antal år sedan när SVT gjorde tv, Sveriges Radio gjorde radio och vi gjorde tidningar. Nu möts vi på en ny digital arena där alla medieaktörer producerar text, tv och radio. Det är då problemen uppstår och det är då skillnaderna kommer fram även om jag inte på något sätt skulle vilja gå tillbaka till den tid som var förr.

Vi som verkar inom de kommersiella medierna ska finna nya affärsmodeller när våra nuvarande sviktar. public service har sina statliga licensmiljarder säkrade i ryggen. Det är klart att det skapar konkurrensskillnader på mediemarknaden.

När vi verkar på samma arena, när Anette Novak nu leder en ny medieutredning måste frågan om public service lyftas. När SVT startar digitala satsningar som inte har kopplingar till ett tv-program, när det struntas i förhandsprövningar, när SVT startar en sajt som edit.se som riskerar att slå hårt mot de kommersiella mediernas nya affärsmodell är detta en lika självklar som viktig diskussion.

Det är svårt att förstå att företrädare för public service inte inser att vi som verkar på lokaltidningarna och inom de kommersiella medierna kan uppfatta dessa digitala satsningar från public service som ett hot.

Det hade också varit betydligt mer intressant om företrädare för public service seriöst önskat diskutera dessa frågor istället för att ständigt hävda att vi riktar kraften mot fel håll.

Det hade helt enkelt varit intressant om public service granskade sig själv. Exakt hur används de sju miljarder årligen som licenspengarna ger och hur bör de användas i det medielandskap vi lever i nu?

Den frågan har ännu inte fått svar.

Daniel Nordström, chefredaktör Arbetarbladet

Axel Andén

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

SVTPublic service

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.