Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag13.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

SVT fälls för varumärkesexponering

Publicerad: 21 Mars 2016, 11:44

Riskerar nu en avgift om 100 000 kr för överträdelsen, som skedde trots att Sveriges Television hade kontroll över inspelningarna.


Ämnen i artikeln:

SponsringSVTPublic service

Det är programmet Flickvän på försök som fälls av Granskningsnämnden för varumärkesexponering. Under avsnittet ifråga befann sig programledaren tillsammans med friåkaren Jon Olsson i skidorten Åre. Vissa logotyper hade medvetet gjorts suddiga för tittarna, medan andra syntes tydligt i bild.

Nämnden anser i sitt beslut att exponeringen av ett varumärke som syntes över bröstet på skidåkarens t-shirt, samt av ett varumärke som syntes på undersidan av en snowboard, innebar ett tveklöst gynnande som gick utöver vad som kan anses tillåtet.

Relevant för bedömningen var att programmet i stora delar var inspelat under förhållanden som SVT rådde över, skriver Granskningsnämnden i sitt beslut.

Ämnen i artikeln:

SponsringSVTPublic service

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.