Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medievärldens arkiv

SVT-cheferna sträcker ut en hand till tidningsföretagen

Publicerad: 31 Oktober 2016, 12:34

Enligt Hanna Stjärne, Jan Helin och Anne Lagercrantz bär public service inte skulden för tidningskrisen, men i en debattartikel ger de förslag på hur bolagen kan hjälpa den plågade branschen.


Ämnen i artikeln:

SVTHanna StjärneJan Helin

I ett debattinlägg som publiceras i Sydsvenskan i dag skriver SVT:s Hanna Stjärne, programdirektören Jan Helin samt Anne Lagercrantz, chef för nyhetsdivisionen att både public service och kommersiella aktörer krävs för mediemångfald och demokratin. Debattartikeln försöker besvara frågan hur public service bör agera i den situation som vi i dag ser – när kommersiella publicister dras med vikande siffror både vad gäller upplaga och annonser.

Mediecheferna skriver:

”Vårt svar är att vi kommer att fortsätta utveckla SVT:s utbud, inte minst nyhetsbevakningen. Mediernas omställning är en demokratisk utmaning. I det läget måste vi som public service-bolag göra det vi kan för att stärka den professionella och opartiska journalistik vi står för.”

Men också vidare att:

”Vid sidan om vad vi gör själva är frågan om public service kan bidra till andra medieföretags förmåga att hantera det digitala skiftet. Utifrån samtal med kommersiella publicister och våra egna erfarenheter som chefer i kommersiella medieföretag ser vi några områden där SVT kan bidra mer på sätt som är i linje med vårt uppdrag och gynnar mediemångfalden.”

SVT-cheferna har identifierat fyra områden där de menar att public service kan hjälpa till att stärka tidningsföretagen. Mot den bakgrunden vill public service öppna för samproduktion av program, öka tidningarnas tillgång till vissa former av material, dela med sig av kunskap samt bjuda in till samtal.

Linnea Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

SVTHanna StjärneJan Helin

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.