Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

SVT ändrar arbetssätt efter #metoo

Publicerad: 28 Mars 2018, 04:43

Anne Lagercrantz, chef för nyhets- och sportdivisionen på SVT. Foto: Magnus Liam Karlsson

De nya riktlinjerna ska ge fler perspektiv och mer genomarbetade nyheter. Det lovar Anne Lagercrantz, chef för SVT:s nyhetsdivision, publiken i ett debattinlägg i Journalisten.


I kölvattnet av #metoo har frågor om mediernas uppdrag och ansvar aktualiserats. Diskussionen stämmer till eftertanke, skriver Anne Lagercrantz, chef för SVT:s nyhetsdivision, i ett debattinlägg i Journalisten.

Lagercrantz menar att journalistiken drabbats av ”en fixering vid personer i stället för processer, en dramaturgi med skurkar och offer där offer sällan får kritiska motfrågor”.

”Här finns, som skedde under Metoo, en tendens att klumpa ihop fall, oberoende av graden av anklagelse och oberoende av när något skett i tid. Anklagelser om grova sexbrott kan hamna under samma samlande rubrik som ovälkomna inviter, och nutida fall blandas med fall decennier tillbaka i tiden.”

Anne Lagercrantz skriver vidare om hur förenklingar av den här sorten blir vanligare när kraven på att nyhetsrapporteringen ska gå fort ökar. Samtidigt har medierna att hantera uppgifter – som inte sällan är obekräftade – i sociala medier.

För att bli bättre på att ge en bredare bild har SVT beslutat att ändra sina riktlinjer. Fortsättningsvis kommer redaktionerna till exempel att minska antalet rena rewrites. De kommer fortfarande rapportera om andra mediers nyheter, men då ska det antingen göras kortfattat och sakligt – eller genom att bilden fördjupas, skriver Anne Lagercrantz.

Läs också

Självmordet som ledde till lärorik granskning av medierna

PeO Wärring: Mediedrevet blev hans död

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.