Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Sveriges Radios nya logotyp

Publicerad: 12 Maj 2010, 04:46

Igår fick Sveriges Radio en ny logotyp och en ny visuell identitet.


Ämnen i artikeln:

Sveriges Radio

Sveriges Radio bytte nyligen varumärke och webbadress från sr.se till sverigesradio.se

”I den digitala medievärld som nu utvecklas är förkortningen SR varken  speciellt informationsbärande eller särskiljande. Sveriges Radio säger  att vi är ett svenskt bolag och att vi sysslar med radio”, säger  marknadschefen Rebecka Ioannidis Lindberg i ett pressmeddelande.

Som en del i den förändringen uppdateras nu logotypen, och de olika kanalerna får egen färg och form.

Designbyrån Happy  Forsman & Bodenfors i Göteborg har skapat den nya grafiska profilen

SR-märket

Kalligrafen och bokstavskonstnären Karl-Erik Forsberg (19141995) ritade  SR-märket 1957. Originalmärket hade en ram runt sig, eftersom det  skulle symbolisera både radio och tv. Märket har justerats något genom  åren, senast skedde det 1998 då formgivaren Fredrik Neppelberg tog fram  en ny grafisk profil för Sveriges Radio.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

Sveriges Radio

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.