Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Sveriges Annonsörer sågar DN/DI:s beslut

Publicerad: 19 Februari 2013, 07:08

Det är märkligt att sådana drakar inte vill vara transparenta och redovisa en så adekvat uppgift som upplagan. Det anser Sveriges Annonsörers vd Anders Ericson.


Ämnen i artikeln:

Sveriges AnnonsörerAnders EricsonTS

Visst är räckvidden viktig. Men en reviderad upplagesiffra är en kvalitetsstämpel på den menar Anders Ericson.

Är det en hög räckvidd men låg upplaga kan det finnas skäl att dra öronen åt sig.

Det kan också leda till att annonsörerna väljer att köpa utrymme i andra kanaler tror han.

Orsaken till att nu DN och DI samt tidigare Aftonbladet lämnat TS beror på att de inte vill att upplagetappen ska bli kända tror Anders Ericson.

Tveklöst är det så. Men de som är ärliga och raka och vågar mäta objektivt är de som är vinnare i slutet.

Han menar också att de stora stockholmstidningarnas avhopp kan leda till fler.

De kan ha dåligt inflytande. Vilket skulle ställa till problem för mina medlemmar. För de som köper landsort är upplagan viktig. Och för de som köper bilagor är den a och o.

Det förändringsarbete som pågår inom TS tycker han är bra. Men sker flera år för sent.

Bland annat vill han ha möjlighet att köpa räckvidd i målgrupp istället för totalräckvidd.

Skulle dina medlemmar vara beredda att betala mer för det?

Det är jag övertygad om.

Även Sveriges Mediebyråer står bakom ställningstagandet att det är fel av DN, DI och Aftonbladet att inte redovisa TS-upplagan.

Tidningarna borde snarare sträva efter att erbjuda fler mått som ger annonsörer och mediebyråer än mer information kring vad de faktiskt köper. Att lämna ett mått utan att erbjuda någonting bättre är att gå i fel riktning, säger Staffan Slörner, vd på Sveriges Mediebyråer i ett pressmeddelande.

TS: Så ska vi förändra oss

DN och DI ska lämna TS

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.