Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Sveriges Annonsörer: Så ska poddar mätas

Publicerad: 25 Maj 2016, 06:33

Efter ett drygt års arbete lanserar nu Sveriges Annonsörer sina rekommendationer för podcastmätningar.


Ämnen i artikeln:

Sveriges Annonsörer

Rekommendationen har tagits fram tillsammans med Acast, Bauer Media, MTG, Perfect Day Media och Sveriges Radio och har som syfte att göra poddar till en vanligare del av mediemixen.

Några av definitionerna:

När en poddfil hämtas genom streaming där strömmande data hämtas successivt, ska en påbörjad lyssning endast räknas när lyssningstiden uppgår till minst 10 sekunder.

När en poddfil hämtas genom nedladdning räknas detta som en påbörjad lyssning endast när hela filen laddats hem.

I genomsnitt lyssnar 1,3 miljoner svenskar på podcast varje vecka, 1,9 miljoner varje månad. 70 procent av målgruppen är mellan 20 och 44 år, och är till största delen storstadsorienterad. 70 procent av allt lyssnande sker från Stockholm, Göteborg och Malmö.

Läs hela dokumentet här:

Ämnen i artikeln:

Sveriges Annonsörer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.