Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag02.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Sveriges Annonsörer om SD:s reklam

Publicerad: 16 Maj 2014, 10:58

SD:s reklam i tunnelbanan har väckt starka känslor. Sveriges Annonsörers vd Anders Ericson säger att det inte går att förbjuda viss typ av reklam.


Ämnen i artikeln:

UtomhusreklamSveriges Annonsörer

Vad tycker du om SD:s reklam i tunnelbanan?

Jag tycker att den politiska reklamen i tunnelbanan är ett betydligt trevligare sätt att sprida budskap än alla dessa planscher och kartongbitar utan riktiga budskap som skräpar ner hela staden, säger Anders Ericson.

Och om SD:s reklam?

Så länge de inte bryter mot lagen har alla faktiskt rätt att annonsera i tunnelbanan. TV4 hade frågan uppe inför förra valet och kom till slutsatsen att den avgörande frågan är ombudskapet strider mot hets mot folkgrupp eller andra lagar.

En skillnad mellan tv och reklam i kollektivtrafiken är att du kan stänga av tv:n, hur ska man hantera reklam som gör en illa berörd i kollektivtrafiken?

Då ska man nog vända bort blicken. Det gäller all utomhusreklam, och det är också dess styrka. Det finns en del som tar illa vid sig, men vad är alternativet?

Vi lever i ett demokratiskt samhälle där vi inte kan förbjuda vissa typer av reklam. Och att spreja ner och förstöra budskap är bara kontraproduktivt, man ska bemöta åsikterna med egna argument, eller anmäla till Reklamombudsmannen.

Men hur argumenterar man med en affisch?

Man behöver inte titta på den. Vi får acceptera dem, för alternativet är värre. Demokratin och yttrandefriheten måste vara viktigare än att människor känner sig ledsna eller kränkta.

Och vad ska de som känner sig ledsna eller kränkta göra?

De får väl skaffa en cykel istället för att åka tunnelbana. Nä, skämt åsido har jag svårt att förstå hur folk kan ta så illa vid sig att de inte kan åka kollektivtrafik på grund av den här reklamen. Man får försöka härda ut, det är några veckor och sedan är det fyra år till nästa val.

Kanske att man kunde ha en allmänhetens tavla där man får skriva vad man själv tycker om reklamen?

Man kan göra sin röst hörd i sociala medier, eller engagera sig i ett politiskt parti med en annan uppfattning. Men att förstöra reklamen är bara kontraproduktivt och gynnar SD.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.