Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Sveriges Annonsörer: Fel väg att förbjuda reklam

Publicerad: 21 Maj 2014, 08:34

Sveriges Annonsörer har reagerat starkt på socialdemokraten Veronica Palms utspel om att lagstifta bort sexistisk och könsdiskriminerande reklam.


Ämnen i artikeln:

Sexism

”Om våra politiker börjar förbjuda reklam som de inte gillar skulle vi definitivt ha ett demokratiproblem. Att driva dessa ärenden i domstolarna skulle vara oerhört tidskrävande och vilka skattefinansierade instanser skulle bekosta alla dessa ärenden? ”säger Anders Ericson, vd för Sveriges Annonsörer, i ett pressmeddelande.

Enligt Sveriges Annonsörer bekämpas sexisitisk reklam mest effektiv med självreglering

”Veronica Palm säger i en artikel i Aftonbladet den 20 maj 2014 att branschen lyckats ‘så där’ med sitt uppdrag att självsanera sexistisk och könsdiskriminerande reklam. Men detta menar Sveriges Annonsörer är helt fel, och säger att det är tack vare ambitiösa program för självreglering, som vi i Sverige har ovanligt lite sexistisk eller könsstereotyp reklam jämfört med de flesta andra länder”, skriver Sveriges Annonsörer också i pressmeddelandet.

Sveriges Annonsörer om SD:s reklam

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

Sexism

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.