Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Sverige lägger näst mest på internetreklam

Publicerad: 20 November 2008, 10:37

Sverige och Storbritannien är i en klass för sig när det gäller reklaminvesteringar på nätet, visar rapporten International Communications Market 2008, från Ofcom. (Uppdaterad)


I Storbritannien investerades 19 procent av reklampengarna på nätet 2007 (14 procent 2006) och i Sverige 17 (13) procent. Bara fem länder i världen lade mer än 10 procent på nätet, de övriga var USA, Kanada och Japan. Siffrorna kommer från World Advertising Trends 2008, publicerad av World Advertising Research Center.

Att se tv-shower via nätet är en snabbt växande trend. I USA var siffran 26 streamade shower ”per capita” 2007, i Storbritannien åtta. Största ökningen, 131 procent, skedde i Frankrike.

Kanada är det land där flest, 55 procent, använder sociala nätverkssajter som Facebook och MySpace, Storbritannien kommer tätt efter med 50 procent. En förkalring som anges i rapproten är att många av sajterna startar som engelskspråkiga.

Rapporten visar också att användningen av sociala nätverkstjänster via mobilen ökar, i USA har de nu fyra miljoner användare, i Storbritannien 800 000.

{embed class_sfx=-inner&where=category&where_id=28}
Axel Håkansson

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.