Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Svepande om mediemakthavare på Södermalm

Janne Josefsson hade ingenting på fötterna, bara allmänna rykten. En duglig researcher, eller varför inte Janne själv, kunde väl ha kollat var makthavarna bor.

Publicerad: 8 September 2014, 07:15

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.


Redan före Janne Josefssons fadäs när han ger sig på mediemakten på Södermalm i programmet Valet med Janne och Belinda var jag urless på allt snack om journalistkotteriet på Söder.

Svepande och slafsigt och utan minsta bevis har plötsligt de journalister som bor i en viss stadsdel i Stockholm utmålats som de som utifrån sina privata intressen styr den svenska medievärlden. Och den svenska valbevakningen.

Till med den sansade skjutjärnsjournalisten Sverker Olofsson tjafsar om Söderkotteriet på Facebook när han protesterar mot omläggningen av SVT:s regionala bevakning.

Den kan man ha många åsikter om. Planerna på att ha mindre norrlandsbevakning och allt koncentrerat till en ort låter onekligen olycksbådande. En ökad centralisering är både dålig regionalpolitik och en minskning av den demokratiska mångfalden.

Det katastrofala och publicistiskt helt omdömeslösa beslutet att lägga ner TV4:s lokal-tv berodde inte heller på Söderkotteriets agerande utan på Bonniers dåliga affärer. Och på att man tror att man kan tjäna lika mycket pengar utan lokal-tv. Det kanske man kan, till att börja med. Men hur går det med förtroendet?

Och så nu Janne Josefsson, en av Sveriges bästa journalister, med rätta flerfaldigt belönad, som i flera olika omgångar i ett helt program driver en tes som han inte ens orkar bevisa. Svepande berättar han om alla mediemakthavare som finns på Södermalm i Stockholm och hur de sägs påverka och styra valrapporteringen. Men Janne Josefsson har ingenting på fötterna, bara allmänna rykten och formuleringar. Nog måste man väl ändå begära av en grävande journalist, ja av vilken journalist som helst för den delen, att man baserar inslaget på faktiska förhållanden.

En duglig researcher, eller varför inte Janne själv, kunde väl ha kollat var makthavare direktörer, chefredaktörer, redaktionschefer bor.

Eller gjorde man det och det fanns inte tillräckligt med bra exempel? Det hade varit stiligt om man kunde ha belagt var chefspersonerna för SVT, SR, TV4, Expressen, Aftonbladet, Dagens Nyheter, Dagens Industri, Svenska Dagbladet m fl bor. Tänk om majoriteten bor på Söder. Eller i Bromma, eller på Lidingö, eller i Nacka. Kanske inte bättre, men inte lika enkelt.

Det är upprörande att så många lokala medier tvingas skära ner och rationalisera, ja till och med försvinna eller gå upp i andra företag. Lokaljournalistiken har verkligen fått på käften de senaste åren.

Och jag har stor respekt för ledarskribenten Marcus Perssons frustration när han skriver om riksmedias oförmåga att porträttera hela landet. Han har säkert rätt.

Men jag tycker att han är snett ute när han i Janne och Belindas program hoppar på Fredrik Virtanen på Aftonbladet och påstår att just han är ett exempel på översitteriet från Södermalm och Stockholm. Virtanens krönikor i Aftonbladet, som jag oftast tycker är mycket läsvärda, handlar ofta om landsbygd kontra storstad.

Att Virtanen blev förbannad kan jag förstå. Att han sen måste uttrycka den ilskan i en krönika i den egna tidningen var inte speciellt smart.

Det är helt annorlunda att Johan Croneman sågar programmet i en tv-recension.

Fast visst var det lite synd om Janne Josefsson, kameran hade nån sorts vidvinkel som gjorde att han såg väldigt liten ut.

Janne Andersson

Som jobbat på TV4 bl a som redaktionschef, programchef för lokal-tv och Tittarombudsman. Han har också varit Gästprofessor på Södertörns Högskola och jobbat som journalist på Aftonbladet, Dagens Eko, Aktuellt och ABC.

Janne Andersson

Axel Andén

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.