Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Svenskar och norrmän satsade på nätet – danskarna slogs med varandra

Publicerad: 29 September 2009, 11:12

Medan de danska tidningsföretagen slogs med varandra på gratismarknaden erövrade de svenska och norska en väsentlig del av nätmarknaden.


I en självkritisk artikel på Business.dk om de danska mediernas problem på nätet gör Mediaedge:cias nordiska chef Claus Gilbert Clausen analysen att de stora tidningshusen brände sina resurser på att bekämpa varandra – framför allt i gratiskriget. Det har lett till att Google har sin starkaste enskilda marknad i världen i Danmark, och att de tillsammans med de två andra giganterna Facebook och Youtube dominerar med 40 procent av trafiken. De danska tidningssajterna har bara några få procent av sin egen hemmamarknad.

I Sverige och i Norge ser det helt annorlunda ut.  Aftonbladet och VG i respektive land har mycket stark ställning, och flera andra mediesajter finns på topplistorna. Här har Google och de andra internationella sociala sajterna svårare att vinna marknad.

Claus Gilbert Clausen talar om den norska nationalkänslan – det ska vara norskt i Norge – som en förklaring till hur marknaden ser ut där.
Och i Sverige att annonsörsföreningen var negativ till Google.
Men framför allt att man satsade hårt på nätet i mediehusen.

Nu ser det mörkt ut för de danska mediesajterna. Att idag slå sig till en starkare position kräver väldiga resurser. Och de finns inte idag, framför allt inte i de pressade tidningshusen

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.