Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag18.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Svenskans betalmodell kommer i april

Publicerad: 4 April 2013, 07:01

Under april släpper Svenska Dagbladet sin betalmodell för nätet. Eller som vd Gunilla Asker formulerar det: Då markerar vi värdet i all journalistik. Även den vi presenterar digitalt.


Ämnen i artikeln:

Gunilla AskerSvenska Dagbladet

Alla prenumeranter på Svenska Dagbladets printprodukt ska även få tillgång till hela det digitala utbudet. Det ska också gå att prenumerera på enbart det digitala.

En begränsning för hur många artiklar den som inte är prenumerant print eller digital ska kunna läsa på tidningens sajt kommer att införas.

Var den kommer att ligga vill inte Gunilla Asker berätta:

Det kommer vi att gå ut med senare.

Hon vill inte heller gå in på hur mycket det kommer att kosta för den som vill bli e-prenumerant eller betala för att läsa enstaka artiklar när man nått gränsen för antalet fria artiklar per månad.

Det nya upplägget ser hon som en viktig markering om att det finns ett värde i all journalistik.

Flera tidningar har infört liknande modeller, bland annat Sydsvenskan och Hallandsposten/Hallands Nyheter. Och de första signalerna därifrån har varit positiva har Gunilla Asker noterat.

Vilket är riktigt kul. Jag är övertygad om att det är helt nödvändigt för branschen att öka värdet på det vi gör för våra kunder.

Hur kommer det nya upplägget att påverka Svenskans upplagesiffror?

Att göra det smidigare för kunderna stärker hela varumärket. Så det är en viktig åtgärd, även ur den synvinkeln. Men det är svårt att sia om framtiden.

Hur många av tidningens prenumeranter tror du kommer att aktivera sina digitala konton?

Vi har givetvis satt upp mål där. Men det är heller inget vi går ut med.

Så blir nya SvD

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.