Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag27.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Svenskan satsar på mat på nätet

Publicerad: 30 Mars 2005, 12:53

Svenska Dagbladet har köpt merparten av tasteline.com, Sveriges största oberoende mat- och drycktjänst på nätet. Köpet är enligt vd Gunnar Strömblad en del av tidningens strävan att expandera på nätet.


Svenska Dagbladet ser ekonomiska tillväxtmöjligheter dels på annonssidan, dels i den medlemsklubb som Tasteline redan har igång och som ”på medellång sikt kan ge vinst”.
Hur samarbetet med papperstidningen kommer att se ut vill Gunnar Strömblad inte säga mer om än att ett sådant redan finns. Tidningen publicerar sedan en tid dagligen recept från Tasteline.
Mat och dryck passar Svenska Dagbladets läsare väl. Undersökningar visar att de mer än andra är intresserade av vad de äter och dricker; de har bättre råd att lägga pengar på det och bor dessutom i storstad, där utbudet är stort.
Svenska Dagbladet har förvärvat 94 procent av Tasteline. Säljare var Catella IT, ett Ikeabolag, och Clear Channel Sverige samt två av de tre grundarna. Den tredje,  Anna Omstedt Lindgren, behåller sina 6 procent i företaget.

Tasteline gick i fjol med en liten vinst. Omsättningen var runt 7 miljoner kronor. Hur mycket Svenska Dagbladet betalat för företaget vill Gunnar Strömblad inte säga.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.