Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Svenskan på papper går bra – problem med nätet

Publicerad: 9 Maj 2008, 08:18

Svenska Dagbladet har haft problem med verksamheterna på nätet under första kvartalet. Medan tidningsverksamheten på papper ökade sin omsättning med fem procent, så minskade nätet sin, så att koncernen sammanlagt fick en knapp omsättningsökning med en procent.


Svenska Dagbladets resultat för första kvartalet blev 6 miljoner mot 20 miljoner i fjol. Dock ingick resultatet från Svenskans del av Blocket i fjol. Om man tar bort jämförelsestörande poster har resultatet försämrats med 8 miljoner, enligt ekonomichefen Staffan Samuelson.

Orsaken till försämringen är dels att påskhelgen hamnade i första kvartalet i år, dels att Svenska Dagbladets nätverksamhet i motsatts till Schibstedkoncernen som helhet och kollegan Aftonbladet gick dåligt.

För Svenska Dagbladet bidrar papperstidningen med omkring 90 procent till omsättningen, som för mediehuset blev 286 miljoner första kvartalet.
Pappret gick bra, upplagan ökade något och annonsintäkterna steg med 6 procent. Sammanlagt ökade pappret sin omsättning med 5 procent.
Däremot gick nätverksamheten väsentligt sämre än samma tid i fjol, omsättningen minskade med 18 procent. Därav att hela mediehuset Svenska Dagbladet bara hade en omsättningsökning med en procent.

Hur de olika delarna, svd.se, E24, Tasteline med flera, av nätverksamheten går och därmed var problemen huvudsakligen finns redovisar inte Svenska Dagbladet.

Men ett svagt kvartal ändrar inte Svenska Dagbladets strategi för nätet, betonar vd Raoul Grüntahl. Hur verksamheten går kan variera från kvartal till kvartal.

– Men självklart ska det växa.

Svenska Dagbladets mål är att öka sina marknadsandelar, på pappret och på nätet, säger Raoul Grüntahl.

För pappret är marknaden enkel att definiera: dagstidningsmarknaden.
För nätet är det mer komplicerat.

– Publicistiskt är dn.se vår huvudkonkurrent.

Men annonsintäkterna ska tas på en marknad med ett myller av aktörer. Raoul Grüntahl menar att även om intäkterna varit svaga det första kvartalet i år, så är trafikökningen det långsiktigt viktiga.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.