Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Svenskan och Aftonbladet ska hårdbanta i Schibsteds miljardjakt

Publicerad: 27 Februari 2009, 06:26

Schibsted ska spara 1,3 miljarder för att anpassa verksamheten till en "långvarigt lägre nivå". Av de svenska verksamheterna ska Aftonbladet ta bort 188 miljoner i kostnader och Svenska Dagbladet närmare 60. Bolagen slås ihop till en svensk koncern.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetSchibstedSvenska Dagbladet

Schibsted gick med förlust fjärde kvartalet… (Graf från delårsrapport)

Med ett drastiskt kliv ökade Schibsted-koncernens nätverksamheter sin del av rörelseresultatet till 81 procent under fjolårets fjärde kvartal.

Mitt i krisen ökade eftertext/köp-och-säljsajterna sin omsättning och höll sina resultat, tillsammans med Aftonbladets och VGs nätverksamheter. De enda som hade problem var svd.se och aftenposten.se som minskade omsättningen.

…och internet ökade sin del av rörelseresultatet.

Värre gick det för pappret, särskilt för morgontidningarna.
Svenska Dagbladet gjorde en förlust på 13 miljoner – presstödet (16 miljoner) inräknat – mot en vinst på 17 tredjelvartalet 2007. För helåret ger det en förlust på 9 miljoner, inklusive presstödet på 65. 2007 var vinsten 56 miljoner.

Aftenposten tappade under fjärde kvartalet från 78 miljoner 2007 till drygt 1 miljon i fjol. På helåret gör tidningen fortfarande stabila 430 miljoner, men det är 155miljoner sämre än 2007.

Aftonbladet minskade sitt rörelseresultat fjärde kvartalet från  2007 års 77 till 51 miljoner i fjol. Helårsresultatet för 2008 är 394 miljoner.

Schibsteds ägare väntar inte ut de dåliga tiderna. Koncernen gjorde en förlust på 130 miljoner fjärde kvartalet, mot 321 miljoner i vinst 2007. För hela 2008 blev resultatet 1,07 miljarder mot 1,53 2007.

En miljard ska kostnaderna sänkas – från 2008 års nivå. Och det ska ske under 2009.

Det svenska pensumet på närmare 250 miljoner ska framför allt nås genom att Aftonbladet och Svenska Dagbladet slås samman i den nya koncernen Schibsted Sverige.

För det blir inte bättre: 2009 har börjat dåligt för i stort sett all verksamhet, meddelar koncernen.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.