Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Svenskan lyfter opinionen

Publicerad: 30 Augusti 2010, 06:41

På onsdag är det premiär för Svenska Dagbladets nätsatsning på opinionsmaterialet. Förhoppningen är att få igång en bra interaktivitet med läsarna enligt Fredric Karén, chef för Svd.se.


Ämnen i artikeln:

Fredric KarénSvenska Dagbladet

Artiklarna på bland annat Brännpunkt, debattsidan, kulturdebatten och ledarsidan ska paketeras på en egen sajt med egen startsida. Den ska också skötas av en redaktör istället för att som tidigare automatpubliceras i flödet.

Ska det gå rösta om texterna som på till exempel Newsmill?

   Inte till att börja i alla fall, säger Fredric Karén.

   Men vi kommer att utse dagens ämne och efterlysa skribenter som vill tycka till om dessa.

Redan idag är opinionsmaterialet ofta bland det mest lästa på sajten enligt Fredric Karén.

   Vi har rätt målgrupp för det här. Våra läsare är extremt intresserade och engagerade.

Det finns inga kommersiella tankar kopplade till opinionssajten.

Inga andra än att den förhoppningsvis ska bidra till att öka räckvidden och gör Svenskan mer top of mind.

Under sommaren har sociala medierprofilen Sofia Mirjamsdotter hoppat in som redaktör för Brännpunkt. Enligt Fredric Karén är det inte därför man nu tar det här initiativet.

   Vi var faktiskt inne på det redan i våras. Men hon fick bra fart på nätdebatten.

Anders Haraldsson blir ansvarig för sajten och kommer att jobba tätt ihop med Brännpunkt-redaktören Carina Stensson.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.