Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Svenska utgivare om Charlie Hebdo

Publicerad: 12 Januari 2015, 07:45

Det har skrivits många starka texter om Charlie Hebdo och pressfriheten den senaste veckan. Medievärlden har samlat några av dem här:


Ämnen i artikeln:

Charlie Hebdo

Correns nya publisher Anna Lindberg skrev sin första krönika som chefredaktör om Charlie Hebdo. Corren har en lång tradition av att stå upp, även när situationen blir hotfull. Inte minst under 2014 då tidningen under min företrädare, Charlotta Friborg, stod upp mot de kriminella gäng som agerar i Linköping. Charlotta och mina kollegor lät sig inte tystas, trots hot från olika håll. Och det handlar inte om att vara tuff eller om att vara sensationssökande, det handlar om att stå upp för det som binder samman hela vårt samhälle: det fria ordet, skriver hon bland annat.

Barometern-OT:s ansvarige utgivare Anders Enström skriver om att Barometern-OT var den första svenska tidning som publicerade Lars Vilks bild av profeten Muhammed som rondellhund utan att få några reaktioner. Tre dagar senare publicerade NA bilden och allt förändrades. Så slumpartat är det vansinne som frodas i extremistiska miljöer. Samma vansinne som i onsdags drabbade den franska satirtidningen Charlie Hebdo, skriver Anders Enström, och avslutar skulle vi publicera en rondellhund i tidningen igen? Ja, om sammanhanget är det rätta. Och framför allt: det avgör vi. (Plusmaterial som kräver inloggning)

Jan Helins söndagskolumn i Aftonbladet med rubriken Om satir och solidaritet tar upp de krav som kommit på landets publicister att publicera samma typ av satirbilder som Charlie Hebdos. Vissa menar till och med att en försiktig hållning till satirbilderna blir ett slags outtalat stöd för terrorism. De förefaller vilja göra återpublicering av Charlie Hebdos bilder till en absurd tävlan mellan världens medier om att fördöma terrorismen mest, trots att alla medier vid sunda vätskor självklart och tydligt förkastar terrorattentatet. Vad är det de tror? Att journalistik är någon slags krigföring?

Expressens chefredaktör Thomas Mattsson har skrivit flera bloggposter om Charlie Hebdo, den senaste med sitt tal från manifestationen på Segels torg igår. Han är inne på samma linje som Jan Helin och flera andra: att det inte finns något rätt och fel när det gäller att publicera teckningarna. jag är inte den som tänker peka finger åt utgivare som valt att inte tryckta teckningarna. Tvärtom. Jag kan nämna tunga titlar som avstod (som New York Times) och andra som kompromissade (som Washington Post). Jag kan konstatera att vissa ändrade sig och visade karikatyrerna (som BBC) och att andra var tydliga hela tiden (som Bild, tidigare Bild-Zeitung, Europas största dagstidning). Få formuleringar är så slitna som den om att det inte finns något rätt eller fel när det kommer till publicistik. Men alla som sett Charlie Hebdos teckningar är nog böjda att hålla med., skriver han.

Helahälsinglands ansvariga utgivare Gunilla Kindstrand, skriver om varför tidningarna valt att publicera Charlie Hebdos bilder. Hon avlutar sin text: På onsdag trycks nästa nummer av Charlie Hebdo. Vanligen är upplagan cirka 45 000. Den här gången är den en miljon. Kärleken är starkare än hatet, lyder texten till den blöta kyssen på en av förstasidorna. Det är ett ordspråk värt att hålla i minnet, i dessa det svartaste våldets dagar.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

Charlie Hebdo

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.