Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Svenska skolbarn väljer bort vanlig TV

Publicerad: 29 April 2015, 06:10

Föredrar streamad rörlig bild, enligt årets Orvesto Junior-mätning.


Ämnen i artikeln:

Orvesto

Sveriges grundskolebarn är en extremt uppkopplad generation. Över 90 procent av pojkar och flickor mellan 7 och 15 år har tillgång till en smartphone. Nästan lika många, 88,5 procent, har tillgång till en surfplatta.

Barnen använder sina apparater flitigt: 95 procent är dagligen online via dator, surfplatta eller mobiltelefon.

Varje dag tittar 57 procent på film, klipp, serier och tv-program på internet via plattformarna dator, surfplatta, mobil och/eller uppkopplad tv. Det är inte lika vanligt bland de yngre målgrupperna som bland vuxna att man själv laddar ned rörligt material från nätet.

Surfplattan är svenska barns förstahandsval för att se på rörligt innehåll (26,8 procent). Därefter kommer tv/smart tv/spelkonsol (25,1 procent) och mobilen (21,7 procent), tätt följt av datorn (21,1 procent).

Det är inte bara ”on demand” som gäller för de yngsta. Fortfarande tittar ungefär en tredjedel, 32 procent, på tv enligt tablå varje dag.

Frågan om nätberoende lär bli ett ämne för framtidens forskare. Orvesto ställde frågan: ”Hur mycket skulle du sakna att inte ha en dator, surfplatta, mobil, tv-apparat eller spelkonsol?”.

Mobilen och tv-apparaten var de plattformar som barnen skulle sakna mest i sin vardag; 60 procent svarade att de skulle sakna respektive plattform mycket/väldigt mycket. Hälften av barnen med tillgång till surfplatta ansåg att de skulle sakna surfplattan mycket/väldigt mycket om den försvann ur deras liv.

Fakta om undersökningen: ORVESTO Junior undersöker medie- och konsumtionsvanor bland barn och ungdomar i åldrarna 7-15 år. Undersökningen genomförs postalt en gång per år under perioden februari-mars. I år deltog totalt 2024 barn och ungdomar. Nytt var att barnen hade tillgång till en webb-portal, Ung 2015, som stöd när de svarade på undersökningen. Sajter som lagts till i årets undersökning är Buzzfeed, Lajkat, Omtalat och Flashback.

Ämnen i artikeln:

Orvesto

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.