Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Svenska journalister beroende av sociala medier

Publicerad: 9 Oktober 2012, 06:45

Nästan en tredjedel av svenska journalister skulle inte klara av att göra sina jobb utan Twitter och Facebook. Samtidigt är många skeptiska till de sociala mediernas betydelse.


Ämnen i artikeln:

sociala medier

Hela 97,2 % av den svenska journalistkåren använder sociala medier i sitt arbete och nästan en tredjedel menar att de hade haft svårt att utföra sitt jobb utan dem. Samtidigt undviker närmare en fjärdedel att använda sociala medier oftare än de gör, på grund av oro över datasäkerhet och personlig integritet.

Det visar en ny undersökning från Cision och brittiska Canterbury Christ Church University. Studien delar in användarna i fem typer: skeptiker, jägare, marknadsförare, observatörer och arkitekter.

Den svenska mediebranschen består lite förvånande till 35,5 procent av Skeptiker: personer som generellt sett hyser negativa attityder mot användandet och betydelsen av sociala medier och som också använder dem i låg utsträckning.

23,4 procent av svenska journalister platsar i den mer aktiva kategorin Jägare. Deras användning av sociala medier drivs av jakten på information, nätverkande och att hitta nya kontakter. Marknadsföraren (20,4 procent) är en lättigenkännlig typ. Den är en flitig användare av sociala medier men fokuserar främst på att sprida och göra reklam för sina egna jobb.

Motsatsen finner man i Observatören (14,3 procent), som inte bidrar särskilt flitigt till sociala medier-flödet, men som använder till exempel Twitter för att hålla koll på vad som sker.

Sociala medier-eliten går under etiketten Arkitekter (6,3 procent). Deras inlägg har tyngd och de använder sociala medier mycket och regelbundet på en rad olika professionella snarare än privata sätt.

Föga förvånande är nätjournalister de som är mest aktiva i sociala medier. 42,7 procent säger sig ha ett konto som de använder dagligen. För reportrar på tidningsredaktioner är siffran bara 17,7 procent.

Det är intressant att svenska journalister har en stark tro på att sociala medier är viktiga i deras yrkesroll. Men det avspeglar sig inte lika starkt i deras eget sätt att arbeta. Det är kanske så att de har en önskan om hur de skulle vilja använda sociala medier men inte har möjlighet att omsätta det i praktiken, kommenterar Alexander Mason, sälj- och marknadsdirektör på Cision Skandinavien.

Användningen av sociala medier är till stor del en intern affär för mediebranschen. Den vanligaste aktiviteten, enligt 84,7 procent av de tillfrågade, är att skapa kontakt med andra människor inom samma yrkessfär.

Undersökningen har genomförts i flera andra länder och en jämförelse visar på större skillnader mellan dem än vad man kanske kan tro (ju lägre siffra, desto ”bättre”). Tyskland och Finland hamnar i botten, medan Kanada toppar listan vad gäller såväl kunskap om som inställning till sociala medier:

Om undersökningen: Den årliga, webbaserade studien fick över 3 600 svar från journalister i 11 länder: Sverige, Finland, Tyskland, Storbritannien, Kanada, USA, Australien, Frankrike, Nederländerna, Italien och Spanien. Svarandena hämtades från Cisions globala mediadatabas av över 1,5 miljoner inflytelserika personer (”influencers”). Sverigerapporten bygger på 504 svar som samlats in under juni-juli 2012 från journalister och andra yrkesverksamma inom media, till exempel forskare och redaktörer.

Twitter-förälskelsen håller i sig

Ämnen i artikeln:

sociala medier

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.