Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag28.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Svenska Institutet startar program för unga redaktörer från Mellanöstern

Publicerad: 14 Maj 2008, 12:26

Svenska Institutet bygger upp ett ledarskapsprogram för unga medieledare i Mellanöstern, Nordafrika och Sverige. Nu söker institutet samarbetspartners bland svenska medier, och svenska kandidater. Håller planen körs programmet i oktober. (Uppdaterad)


I första försöket med Svenska Institutets ledarskapsprogram är det tänkt att 25 medieledare och opinionsbildare från Egypten, Jordanien, Palestina, Syrien och Libanon ska ingå tillsammans 10 svenska. Åldern ska vara mellan 20 och 35 år. Arbetsspråket är engelska och kursen hålls i Sverige.

– Vi har målet att det ska vara 50-50 män och kvinnor, sa SI:s projektledare Javeria Rizvi Kabani när programmet presenterades, med viss skepsis i tonen. Det är inte troligt att det kan bli så. Männen dominerar i Mellanöstern.

Svenska Institutet söker partners i Sverige, medieföretag som kan ställa upp som praktikplats, 2-3 dagar för någon av deltagarna eller för studiebesök.

Och man söker kandidater till de tio svenska platserna.

Programmet har flera syften:

Dels är det ett demokratiprojekt, Sverige kan bidra till utvecklingen i regionen. Institutets chef Olle Wästberg konstaterade att kunskapen om Sverige i Mellanöstern huvudsakligen handlar om vad vi gör, men att få vet vad vi är.

Dels ska programmet bygga nätverk mellan unga svenska redaktörer och kollegor i Mellanöstern. De svenska kunskaperna om den muslimska världen är inte särskilt bra.

– Vi behöver dialog mellan Sverige och den muslimska världen, sa Olle Wästberg. Vi behöver bygga förståelse.

Förr eller senare kommer nästa rondellhunds- eller Muhammedteckningskris. Finns kontakterna då och de ömsesidiga kunskaperna minskar det risken för konflikt

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.