Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Svenska hatsajter sprider negativ Sverigebild utomlands

Publicerad: 21 Oktober 2016, 07:32

I internationella medier framhålls Sverige ofta som ett dåligt exempel när det gäller asyl- och migrationsfrågan. Och sajterna använder många gånger svenska hatsajter som källor, enligt DN:s granskning.


DN:s genomsökning av utländska sajter visar att den negativa bilden ofta hämtas från uppgifter på svenska plattformar, på hatsajter eller av svenska opinionsbildare. Enligt DN har Sverigebevakningen i utländsk press ofta ett negativt fokus – och består inte sällan av vinklad information och ibland ren desinformation.

”Vi har sett att flera utländska medier har kommit till Sverige och gjort reportage i samarbete med Avpixlat och vänt sig till dem i stället för till etablerade medier. De påverkar bilden av Sverige i utländska medier, men skriver också om hur utländska medier skriver om Sverige, så det går i båda riktningarna”, säger Kristoffer Holt, docent i medie- och kommunikationsvetenskap på Linnéuniversitetet, som forskat på svenska alternativmedier.

Ett exempel som Resumé har rapporterat om var när Jan Sjunnesson, skribent på hatsajten Avpixlat, agerade expert och spred felaktiga uppgifter i australiensiska 60 Minutes när de var på plats i Sverige. I programmet beskrivs Sverige som ett land i förfall till följd av ett ökat flyktingmottagande. Under intervjun med Sjunnesson spred han ett falskt påstående som skulle illustrera att ensamkommande flyktingbarn ljuger om sin ålder. Programmet blev omskrivet både i svensk och utländsk media, främst för att kamerateamet attackerades när de besökte Rinkeby.

Nu agerar UD för att ge en nyanserad bild av Sverige och motverka desinformation, skriver DN. Ett kompendium med råd om hur man ska bemöta problemet har gått ut som hjälp för ambassaderna.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.