Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medievärldens arkiv

Svenska Dagbladet skördar digitala framgångar

Publicerad: 4 November 2016, 05:41

Foto Stefan Gustavsson Gunilla Asker Upplageavdelningen SvD *** Local Caption *** Foto Stefan Gustavsson

Årets tre första kvartal har Svenska Dagbladet ökat sitt resultat med 42 procent från 36 till 51 miljoner. Bakom ökningen ligger stark digital tillväxt.


Ämnen i artikeln:

Gunilla AskerSvenska Dagbladet

Tredje kvartalet ökade omsättningen från 216 till 218 miljoner och rörelseresultatet från 5 till 18 miljoner, jämfört med samma period i fjol.

Och hittills i år har omsättningen ökat från 687 till 691 miljoner och rörelseresultatet från 36 till 51 miljoner.

De totala digitala intäkterna (annons + upplaga) ökade med 21 procent, från 34 till 41 miljoner tredje kvartalet

Enligt ett pressmeddelande ökar intäkterna från native- och branded content-formaten samt den programmatiska affären. Däremot framgår inte om de digitala annonsintäkterna ökade eller minskade jämfört med samma kvartal i fjol. Annonsintäkterna från print backade med 11 procent.

De digitala prenumerationerna har ökat med hela 85 procent till 34 000 digitala prenumeranter sedan tredje kvartalet 2015.

Tidningen har också minskat kostnaderna med 5 procent, från 212 till 2015 miljoner. ”Bakom minskningen ligger betydligt lägre kostnader för tryck, papper och distribution”, skriver Svenska Dagbladet i sitt pressutskick.

”Detta är ett väldigt bra resultat som åter bevisar att vi valt rätt väg – mot framtiden med en flerkanalsstrategi. Jag gläds särskilt åt den fortsatta ökningen av de digitala prenumerationerna, som visar att SvD:s digitala kvalitetsjournalistik är mycket uppskattad. Jag gläds också åt vår innovativa och framgångsrika annons- och prenumerationsförsäljning, åt att upplageaffären på pappret är så stabil – och förstås åt att vår journalistik ständigt firar nya triumfer”, säger SvD:s vd Gunilla Asker i en kommentar.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.