Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Svenska Dagbladet siktar in sig på västkusten

Publicerad: 9 mars 2017, 09:21

Med ett dagligt nyhetsbrev med en blandning av lokal- och riksnyheter samt även lokal annonser hoppas Svenska Dagbladet få fler läsare i Göteborgsområdet.


Ämnen i artikeln:

Svenska Dagbladet

I en månad har Svenska Dagbladet testat ett lokalt nyhetsbrev på 500 utvalda prenumeranter. Ett försök som gett bra respons enligt ledningen. Därför får från och med i veckan samtliga tidningens omkring 5 000 prenumeranter utskicket. Det finns också möjlighet för icke-prenumeranter att teckna sig för det.

Satsning ska nu marknadsföras i egna och externa kanaler för att nå de göteborgare som inte är prenumeranter eller inte ens läser SvD.

Det långsiktiga målet är att öka antalet digitala prenumeranter och därför innehåller nyhetsbrevet alltid puffar för och länkar till SvD:s premiumjournalistik. Brevet innehåller också ett nytt nativeformat för lokala annonsörer.

Fungerar konceptet kan det användas på fler orter.

– Det är väldigt skalbart, så det är inte omöjligt, säger Svenska Dagbladets chefredaktör Fredric Karén.

Han utesluter inte heller att det på sikt kan bli aktuellt med att tidningen öppnar en egen redaktion i Göteborg om en ökad redaktionell satsning på Göteborg och Västsverige blir en succé bland läsare och annonsörer och som gynnar Svenska Dagbladets affär.

Ämnen i artikeln:

Svenska Dagbladet

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News