Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Svenska Dagbladet inför betallösning

Publicerad: 13 Augusti 2012, 10:23

Svenska Dagbladet jobbar med en integrerad betallösning för alla digitala kanaler. Lanseringen kan komma redan före årsskiftet.


Ämnen i artikeln:

Svenska Dagbladet

Visionen är att ha ett inlogg för Svenska Dagbladets hela digitala utbud. Sajten, mobilen och appar.

Lanseringen är tänkt att ske före årsskiftet, enligt vissa källor. Men Fredric Karén, chef för SvD.se är mer försiktig:

Jag tror inte att det blir på den här sidan nyår.

Hur affärsmodellen kommer att se ut är inte spikat.

Parallellt med betalprojektet jobbar SvD också bland annat med en redesign av mobilsajten. Den har precis sprängt 300 000-vallen och är nu stadigt Sveriges näst största mediesajt på mobilen.

Ökningstakten kommer att hålla i sig tror Fredric Karén:

Med den nya designen, användarnas nya beteenden och den nyhetsintensiva höst vi har framför oss så tror jag att vi kan ha 400 000 besökare i veckan i november.

Förhoppningen är att den nya mobilsajten inte bara ska vara en spegling av mobilsajten utan tillåta visst redaktörskap. Till exempel möjlighet att lyfta nyheter om trafikproblem:

Extremt relevant läsning för de som läser oss i mobilen på väg till eller från jobbet, säger Fredric Karén.

Det finns också många kommersiella tankar kring den nya mobilsajten. Det kan handla om qr-koder, kuponger, gps-styrda annonser och andra sätt att få in pengar på nya sätt.

Dessutom är designen på mobilsajten från 2008 2009, det är dags att den följer den stora sajten.

Ämnen i artikeln:

Svenska Dagbladet

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.