Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag12.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Svenska Dagbladet förbättrar resultatet

Publicerad: 11 Maj 2016, 04:38

De totala intäkterna för SvD ökade med två procent under årets första tre månader. Mycket beroende på en digital tillväxt med 39 procent.


Ämnen i artikeln:

Svenska Dagbladet

Onlineintäkterna står nu för 18 procent av Svenska Dagbladets totala intäkter. En ökning med fyra procentenheter jämfört med samma period 2015. I pengar betyder det knappt 42 miljoner som kommer från läsar- och annonsintäkter från nätet. Båda kategorierna ökade under perioden, antalet prenumeranter med 80 procent och annonsförsäljningen med 33 procent.

Ökningen av digitala prenumerationer kompenserade med marginal de minskade upplageintäkterna i print för första kvartalet. Totalt ökade läsarintäkterna med 5 procent under perioden.

Totalt blev rörelseresultatet för januari till mars 17 miljoner kronor, vilket är 5 miljoner kronor bättre än siffran för 2015.

Detta är ett starkt resultat som alla SvD:s avdelningar ska vara stolta över. Siffrorna visar hållbarheten i vår flerkanalsstrategi och alla de priser och nomineringar vi fått hittills i år förstärker den bilden. Det är verkligen kul att se hur mycket SvD:s kvalitetsjournalistik uppskattas av våra läsarkunder i alla kanaler såväl digitalt som i print, säger SvD:s vd Gunilla Asker i ett pressmeddelande.

Samtidigt har såväl annons- som marknadsavdelning lyckats flytta fram sina positioner med ökade digitala intäkter som följd. Detta är oerhört glädjande och mycket viktigt för framtiden.

Ämnen i artikeln:

Svenska Dagbladet

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.