Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag30.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Svenska Dagbladet är Årets dagstidning

Publicerad: 26 September 2005, 14:31

Svenska Dagbladet vann två klasser i Pressens Tidnings tävling Årets dagstidning, som i kväll avgjordes på Nalen i Stockholm. SvD tog hem förstapriset i huvudklassen Årets dagstidning och i Årets marknadsinsats.


14 jurymedlemmar har av drygt 60 anmälda bidrag valt ut sex klassvinnare bland 18 kandidater.
– Juryn har gjort ett stort arbete och resultatet är imponerande. Det visar att det finns många utmärkta insatser inom dagspressen som är värda att lyfta fram, säger Pressens Tidnings chefredaktör Torbjörn von Krogh. Nästa år hoppas vi på ännu fler spännande bidrag.

Här är vinnarna och juryns motiveringar:

Årets dagstidning: Svenska Dagbladet

”SvD har gått från konservativ till förändringsvillig och trendsättande. Den onda cirkeln bröts när SvD slutade vara andratidning i Stockholm till att bli förstatidning för sina egna läsare. Nu ser vi en alert kvalitetstabloid för moderna människor i alla åldrar, både i tryck och på nätet. Förvandlingen har skett parallellt med svåra rationaliseringar och kommersiella bakslag, men lönen för mödan är att de viktiga kurvorna pekar uppåt. Sist, men inte minst, har SvD punkterat myten om att storartad tidning kräver ännu större resurser.”

Kategorin Digitala medier: Expressen Nya Medier

”För en genomtänkt, bred och visionär satsning på nya medier och nya kanaler. På webben och tv:n, i radion och mobilen – hela tiden med nyhetskonsumentens bästa för ögonen.”

Årets marknadsinsats: Svenska Dagbladet – Utmaningen

”Genom att utmana både den gamla konkurrenten och stockholmarna förvandlas huvudstadens underdog till årets underbarn i modern mediemarknadsföring. Ni utmanar med den egna produkten som insats och vässar marknadskommunikationen till fulländning. Nu har ni vunnit bragdguld, Svenska Dagbladet.”

Årets annonsorganisation: Eskilstuna-Kuriren

”För att med kraft våga kliva över tröskeln hos kunden och erbjuda ovanliga lösningar som spänner över flera medieslag krävs mod och lokal fingertoppskänsla. Ni kavlar upp ärmarna och visar att nöjda och glada kunder ger mer klirr i Eskilstuna-Kurirens kassa.”

Årets redaktion: Nerikes Allehandas länsredaktion

”En ofta förringad journalistik allra närmast läsarna blir behandlad med kunnande, omsorg och intresse när de bygger sin egen och hundratals kollegors utbildning. I år skriver de dessutom direkt till läsarna i en specialtidning om den nära journalistikens villkor. Nerikes Allehandas länsredaktion är Årets redaktion”.

Årets säljare: Karin Dahl Pedersen, Göteborgs-Posten

”Genom att kombinera djup kunskap om packsal och tryckeri med verklig nytta på kundnivå skapar du affärer. Du är en dynamo som genererar kraftig tillväxt för Göteborgs-Postens annonsavdelning.”

Jurygrupperna har bestått av: Mats Edman, Christina Jutterström, Martin Kreuger, Kajsa Ericson, Nicklas Mattsson, Krister Bengtsson, Rebecka Lindberg, Elisabeth Trotzig, Kenny Hallberg, Johan Drakenberg, Anders Westgårdh, Anders Ahlberg, Ulrica Ambjörn och Erik Hörnfeldt.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.