Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Svegfors om SvD: ”Nyheter, kultur och opinion ska få dö i skönhet”

Publicerad: 2 Oktober 2012, 05:35

Svenska Dagbladets första del, med nyheter, kultur och opinion ska få dö i skönhet. Del två, affärstidningen ska överleva på nätet. Så ser Schibsteds strategi ut. Det skriver Mats Svegfors på Aftonbladet Kultur i dag.


Ämnen i artikeln:

Mats SvegforsSvenska Dagbladet

Anledningen till att Schibsted köpte Svenska Dagbladet 1998 var att de inte ville att den i princip färdiga affären mellan SvD och Dagens Nyheter skulle genomföras. Den hade kunnat drabba Aftonbladet vilket var juvelen i den norska kronan skriver Mats Svegfors på Aftonbladet Kultur i dag.

Då var räddningsplankan för den utsatta andratidningen en tabloidisering vilket skulle göra den behändigare och billigare men med bibehållen kvalitet.

Nu är inte hotet mot andratidningen utan mot den tryckta tidningen som sådan menar Mats Svegfors.

Nu är Schibsteds strategi att dela upp Svenska Dagbladet. Första ryggen, med nyheter, kultur och opinionsmaterial kan lämnas att dö i skönhet. Den andra ryggen, affärstidningen, ska överleva digitalt.

Hur det ska gå vet inte Mats Svegfors:

Men en sak vet vi: för att kunna ta betalt digitalt krävs det kvalitet. Och därvidlag brister det i tungomålstalandet från högkvarteret i Oslo.

Han menar också att vad som händer Svenska Dagbladet nu handlar om mer än bara den tidningen. Det handlar därmed om kvalitetstidningen som sådan. Det handlar därmed om en mycket viktig del av demokratins infrastruktur.

Asker om Svenska Dagbladets nya sparpaket

Så förändras Svenska Dagbladet

Lena K Samuelsson om klubbens hårda kritik

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.