Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

SvD vill inte ge upp presstödet

Publicerad: 18 Februari 2011, 16:01

Svenska Dagbladets plusresultat på 92 miljoner är det största i företagets historia. Och svarta siffror ska man fortsätta med anser vd Gunilla Asker. Men hon vill inte ge upp presstödet för det.


Ämnen i artikeln:

Svenska Dagbladet

Svenska Dagbladet gjorde en ordentlig uppryckning 2010 resultatmässigt. Förbättringen med 109 miljoner kronor jämfört med 2009 betyder ett stabilt plus på över 90 miljoner.

Och den nivån ska företaget absolut fortsätta hålla menar vd Gunilla Asker.

Betyder det att ni klarar er utan presstöd då?

Presstödet har gjort att vi kunnat utveckla den långsiktiga strategi som fört oss till där vi är i dag. Och nu är beslutet att det ska finnas kvar till 2016 men trappas ner. Vilket vi måste hantera.

En viktig anledning till Svenska Dagbladets resultat är en framgångsrik annonsförsäljning. Marknadsandelarna har växt om man tittar på IRM:s siffror för storstad morgon.

Aftonbladets annonssäljare lyckades två månader 2010 att få ut mer på nätet än i print. Där är inte Svenskans säljare ännu:

Det finns en stark tillväxt och utvecklingspotential på Svd.se, men ser vi till absoluta tal är det papperstidningen som gäller länge än.

Hur firar ni resultatet?

Vi firade ordentligt redan när siffrorna för Q3 kom. Men det har blivit blommor i dag, sedan blir det nog en happening i mars.

Rekord för SvD

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

Svenska Dagbladet

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.