Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

SvD satsar på rörligt

Publicerad: 6 September 2016, 10:54

Lanserar en ny videospelare som ska lyfta fram kortfilmer, rörlig grafik och guider i ett 30-sekundersformat på ett bättre sätt.


Ämnen i artikeln:

SvD

Det rörliga materialet blir allt viktigare för SvD – och uppskattas av både för läsare och annonsörer. Den nya videospelaren beskrivs lika mycket som en redaktionell som kommersiell produkt:

”En av SvD:s framgångsfaktorer är att vi kan samarbeta över avdelningsgränserna. Vår nya spelare är ett bra exempel på ett projekt som drivits tillsammans av annonsbolaget, redaktionen och affärsutveckling på SvD, och som gynnar både läsare och annonsörer”, säger SvD:s redaktionschef Maria Rimpi i ett pressmeddelande.

Det nya videoformatet publiceras främst i SvD:s egna digitala kanaler direkt på startsidan med autostart utan ljud. Det ljudlösa formatet har länge varit flitigt använt i sociala medier, och läsartester visar att det är ett uppskattat format – sannolikt även på en traditionell nyhetssajt, enligt Peter Oskarsson, digital affärsområdeschef på SvD Annons.

Lanseringen innebär också att SvD nu kan erbjuda ett explainerformat:

”Vi ser en ökad efterfrågan hos våra läsare och kunder på den här typen av rörligt innehåll. Explainer ett bra rappt format som hjälper kunder att berätta sina stories på ett kreativt och lättsmält sätt”, säger Peter Oskarsson.

Innehållet skapas av SvD:s annonsavdelning men i samråd med kunderna.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

SvD

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.