Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

SvD:s ledarsida blev reklamsida

Publicerad: 26 oktober 2018, 06:09

SvD:s politiska chefredaktör Tove Lifvendahl.

I första upplagan av fredagens Svenska Dagbladet har ledarsidan ersatts av annonser. "Det var den mänskliga faktorn", säger SvD:s politiska chefredaktör Tove Lifvendahl.


Ämnen i artikeln:

Svenska Dagbladet

Den tidigaste upplagan av SvD, som går ut i landet, har i dag en ledarsida som bara består av annonser.

– Ledarsidan var helt klar, men så skedde det ett tekniskt missöde vilket gjorde att vi fick ersätta den med en reklamsida, berättar SvD:s politiska chefredaktör Tove Lifvendahl och fortsätter:

– Det var den mänskliga faktorn helt enkelt. Vi lever i en högteknologisk tillvaro och då kan saker som detta ske. Men vi beklagar det förstås.

Alla SvD:s prenumeranter kan dock läsa dagens ledarartiklar i e-tidningen. SvD har också valt att lyfta bort betalväggen på ledarartiklarna på sajten.

– Vi publicerade artiklarna digitalt i natt. Sedan har vi använt våra sociala medier för att kommunicera att det skett ett missöde. Vi kommer också att kommentera det i morgondagens tidning.

Har ni fått några läsarreaktioner?

– Patrik Oksanen twittrade fint om att hans frukost blev förstörd av detta. Jag funderar just nu på hur vi ska kunna hitta ett sätt att kompensera honom, säger Tove Lifvendahl och skrattar.

Nu hamnade det fler annonser tidningen i stället. Var detta en ekonomiskt bra affär för Svenskan?

– Såhär; Missödet i leveransen är det vi fokuserar på. Vi kan ju inte skicka ut en tom sida så då fick det bli reklam i stället.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Svenska Dagbladet

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.