Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medievärldens arkiv

SvD:s flerkanalsstrategi ger resultat

Publicerad: 20 Februari 2015, 11:34

Svenska Dagbladet tappade bara 0,8 procent av upplagan förra året. En ökning av digitala abonnemang är en förklaring.


Ämnen i artikeln:

Gunilla AskerSvD

Svenska Dagbladets upplaga per utgivningsdag minskade från 159 000 till 157 800 exemplar förra året. Med ett tapp på 0,8 procent klarar sig tidningen betydligt bättre än övriga TS-reviderade storstadstidningar (Sydsvenskan -4,8 procent, , GP -7,3 procent. DN har gått ur TS-redovisningen.)

Vi har fått facit på att vår flerkanalsstrategi fungerar. Vi har jobbat mycket med att förstå hur kunden agerar under dygnet och sedan svara med produkter utefter det, säger Svenska Dagbladets vd Gunilla Asker till Medievärlden

Svenska Dagbladets TS-reviderade digitala upplaga ökade med 33 procent, från 16 300 till 21 700 ex förra året.

Vi har jobbat mycket med att förbättra våra digitala produkter. Och vi har arbetat konsekvent med den här flerkanalsstrategin som handlar om att få in kunderna i alla kanaler, och där eSvD är en väldigt viktig del.

Papperstidningen tappar upplaga, men tappet minskar även där, enligt Gunilla Asker.

Som en följd av att vi stärkt lojaliteten i alla kanaler har även tappet för papperstidningen minskat. Insikten om hur de olika kanalerna samverkar är något vi blivit betydligt bättre på förra året, och som vi har fortsatt fokus på i år.

De uppmärksammade granskningar som Näringsliv gjort, hur stor roll spelar sådant?

Kvaliteten i vårt journalistiska innehåll är helt avgörande. Sedan gäller det att vi kan ta hand om det på ett bra sätt på affärssidan också.

I veckan lämnade Daily Telegraphs politiske redaktör tidningen i protest mot att tidningen inte granskade viktiga annonsörer, har era skarpa granskningar fått annonsörer att gruffa någon gång?

Det är viktigt för annonsörerna att de vet att tidningen är trovärdig. Jag träffar många annonsörer och har aldrig stött på något sådant. Vi gör väldigt intressanta saker tillsammans med annonsörer, som ”Alla tiders entreprenör” och ”Bank Summit” och visar att det går att göra båda sakerna samtidigt. Det ska inte blandas ihop, det är ingen som vill ha det så.

Det här året tror SvD mycket på mobilen som plattform.

Mobilen är en väldigt spännande plattform, där möter vi en betydligt yngre målgrupp, men fortfarande samma typ av människor som i papperstidningen: kunskapstörstare.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se


Ämnen i artikeln:

Gunilla AskerSvD

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.