Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

SvD Näringsliv om granskningen som aldrig tar slut

Publicerad: 28 April 2015, 10:33

SvD Näringslivs chef Maria Rimpi om granskningen som fällt några av Sveriges största makthavare.


Ämnen i artikeln:

SvD Näringsliv

När Anders Nyrén petas från ordförandeposten i Industrivärden innebär det att de mäktigaste personerna i Sveriges näst mäktigaste bolagssfär, Industrivärden, fått gå som en direkt konsekvens av tidningens avslöjanden.

Vi visste att vi hade väldigt bra källor och avslöjanden, men att det skulle gå så långt att både Sverker Martin-Löf och Anders Nyrén petades från sina positioner hade vi aldrig väntat oss. Man vill ju alltid att granskningar ska få effekt och konsekvenser, men det här överstiger nog vad vi väntat oss.

Hur representativ är den här kulturen för näringslivets toppskikt?

Det finns säkert andra bolag som haft liknande extravaganser som inte vi känner till, men jag tror att deras kultur var speciell. Det verkar som att man levt lite i en annan tid, de har ju hela tiden försvarat allt de gjort. Och de har nog bara gjort som de alltid gjort.

Säger konsekvenserna av era granskningar något om näringslivets utveckling, skulle de ha petats på grund av detta för säg tio eller tjugo år sedan?

Jag tror och hoppas att näringslivet har blivit bättre. Det är en betydligt mer ingående mediebevakning av börsbolagen nu, och institutionerna har blivit mycket mer aktiva ägare, och hur de agerar som ägare är mer offentligt nu.

Vilka har varit de största journalistiska och publicistiska utmaningarna?

När man ger sig på att granska en av Sveriges mäktigaste sfärer är det inget lätt jobb. Vi har övervägt många publiceringar noga och sett till att de omskrivna alltid fått möjlighet att bemöta. Vi har också haft mycket jobb med att hantera källskyddet, då många källor varit rädda för repressalier. En annan utmaning har varit att hantera de massiva kampanjer vi utsattes för från kommunikationsavdelningarna på SCA och Industrivärden.

Hur har de kampanjerna sett ut?

Vi har ju inte publicerat något som de kunnat belägga som felaktigt, så de har mer siktat in sig på detaljer och tolkningar av skeenden. Det var framför allt massivt innan andra medier hakade på, sedan kanske de har fördelat gracerna lite jämnare. Vi har i alla fall upplevt att det varit betydligt lugnare efter att Sverker Martin-Löf avgick.

Är det något du ångrar eller som ni hade kunnat göra bättre?

I backspegeln borde vi haft fler chefer inblandande för att stötta reportrarna och avlasta nyhetschefen, och kanske fler reportrar också. Det är väldigt krävande att göra en sådan här granskning så här länge, men vi hade aldrig kunnat ana att vi skulle granska detta fortfarande i april när vi började i november.

Det team som jobbar med granskningarna är Andreas Cervenka från SvD Näringsliv och Torbjörn Isacson på frilansbasis samt Daniel Kederstedt som nyhetschef på desken. De har fått understöd av Jan Almgren som gjort många uppföljningar och kommentarer (senast idag) och av cheferna Maria Rimpi och Fredric Karén.

Är den här granskningen över nu?

Jag vet faktiskt inte. Vi har flera gånger trott att vi nått crescendot och att det skulle ebba ut. Så jag vågar inte säga något.

Nu har ni den mäktigaste bolagssfären kvar, har Wallenbergsfären anledning att känna oro?

SvD Näringsliv granskar alltid makten, så Wallenbergsfären kommer på intet sätt undgå granskning. Men om vi har något på gång nu kan jag inte säga.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

SvD Näringsliv

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.