Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

SvD görs också om

Publicerad: 30 September 2004, 13:13

En knapp vecka innan DN, GP och Sydsvenskan blir totaltabloider lättar Svenska Dagbladet på förlåten kring en omgörning av tidningen i november. Fler kulturnyheter och sammanbindande färger i de olika delarna planeras.


Chefredaktör Lena K Samuelsson kallar omgörningen den största sedan 2001 (SvD gick över till tabloid hösten 2000).
Huvudet ska stärkas. Den klassiska logotypen på varje dels förstasida ska stå på ett färgband med element som är unika för tidningen (nyheter och kolumnister till exempel). Färgerna är blått i nyhetsdelen, rosa i affärsdelen och grönt i kulturdelen. Färgerna används sedan genomgående i de olika delarnas vinjetter och grafik.
Strukturen med annonser i botten på förstasidan, innehållsguide på sidan två och nyhetsuppslag på sidorna 4-5 blir det samma i varje del.
Kulturens nyhetsuppslag plus mer material om radio och tv läggs till den nuvarande mixen i kulturdelen; antalet sidor för kultur och nöje utökas alltså. Kulturens förstasida får magasinskaraktär.
Omgörningen sker med interna krafter. Formansvarig är Anna Thurfjell.
Lena K Samuelsson säger att det är en slump att presentationen kommer nu inför DN:s omgörning. Förändringsarbetet har hållit på i ett år och har engagerat fokusgrupper bland läsare och arbetsgrupper bland personalen.
Hon lyfter fram ett citat från en läsare som liknar DN vid en kulturtant medan Svenskan sägs ha ”mer edge”.
Vad betyder det för Svenskan att DN också blir heltabloid?
– Det är bra att tabloid blir normen och att de andra följer efter Svenska Dagbladet. Men hoten mot morgontidningen är ju inte andra morgontidningar utan andra medier som tv, gratistidningar och direktreklam.
På frågan om omgörningen är bra för annonsörerna svarar Lena K Samuelsson:
– Det som är bra för läsarna är bra för annonsörerna.
TORBJÖRN von KROGH

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.