Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

SvD gör remake av papperstidningen

Publicerad: 12 Oktober 2016, 07:29

Ebba Bonde, tidningsformgivare och journalist. Foto: Foto Staffan Löwstedt

Sjösätter projekt – målet är att skapa ” morgondagens printprodukt”.


Ämnen i artikeln:

SvD

Fyra år har gått sedan SvD:s papperstidning senast fick ny design. Men nu är det alltså dags igen. Arbetet med att göra om papperstidningen beskrivs som ”en rejäl satsning på att modernisera pappersutgåvan och skapa en tidning anpassad för läsarnas nya medievanor och framtida behov”.

Den nya produkten ska bli tätare och ge en mer utpräglad nyhetskänsla, säger SvD:s chefredaktör Fredric Karén i ett pressmeddelande:

”Vi vill också stärka det som är SvD-unikt, färger, symboler och typsnitt. Och inte minst vill vi koppla tidningens identitet närmare SvD.se och våra andra digitala produkter, dels för att visa på styrkan i varumärket, dels för att kunna visa vårt rika utbud av kvalitetsjournalistik både online och i print.”

Redaktionen kommer, enligt Karén, att märka förändringen genom att tidningen blir tydligare och smartare, samt erbjuder en hel del nya spännande journalistiska grepp. Linda Häggström, projektledare och designansvarig på SvD, berättar att de tar med digitala lärdomar till pappret:

”Vi vet väldigt mycket mer om våra läsare nu i alla kanaler och kan skapa en produkt som är ännu mer anpassad till deras behov och önskemål”

Formgivaren Ebba Bonde, som varit art director på tidningen Fokus, har plockats in för att jobba med utvecklingsarbetet.

”Jag ser det som ett väldigt modernt journalistiskt projekt. Kraven ökar ju hela tiden på att kunna förpacka viktigt innehåll på ett tydligt och snabbt sätt. Det är en utmaning som är otroligt rolig att få ta sig an tillsammans med Svenska Dagbladets redaktion”, säger hon i en kommentar.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

SvD

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.