Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag10.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

SvD-chefer: Svegfors missade den digitala revolutionen

Publicerad: 12 Februari 2013, 07:05

Den digitala revolutionen samt läsarnas förändrade medievanor finns inte alls med när Mats Svegfors kommer fram till sin slutsats om kvalitetsjournalistikens förfall. Det menar Lena K Samuelsson och Fredric Karén.


Ämnen i artikeln:

Fredric KarénMats SvegforsLena K Samuelsson

I en debattartikel i DN går Svenska Dagbladets chefredaktör Lena K Samuelsson och Fredric Karén, chef för SvD:s digitala kanaler till motangrepp efter Mats Svegfors tidigare bredsida mot tidningen.

Nya tider ställer nya krav på journalistiken och de som ska utföra den. Nu är delaktighet i processen något som läsarna förväntar sig skriver Svd-cheferna. Och:

”Svegfors riktar in sig på Svenska Dagbladet i sin kritik. Då ska man hålla i minnet att SvD aldrig har varit i sämre skick, såväl ekonomiskt som journalistiskt, som när Svegfors lämnade chefredaktörsposten. Det så hyllade 90-talet var en tid när Svenska Dagbladet gick med flera hundra miljoner i förlust och Svegfors ville sälja ut tidningen till en säker död hos konkurrenten.”

Ingela Wadbrings debattartikel i samma ämne: 

Professor sågar Svegfors tankar om kvalitet

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.